Skådespelerskan svarar på kritiken om hennes vikt: "den här kroppen har gjort mig framgångsrik"

av Titti Carlberg

12 Februari 2023

Alltför ofta är de hårdaste domarna mot oss de vi själva uttalar. Vi bedömer vårt utseende eller våra handlingar på ett överdrivet kritiskt sätt, när det skulle räcka med att helt enkelt kunna acceptera och omfamna det vi anser vara defekter och identifiera dem som något unikt, och framför allt karaktäriserande som ett tecken på igenkänning.

Denna skådespelerska bestämde sig för att omfamna det som alla identifierade som hennes defekt och gjorde det till sin styrka. Just därför har hon gett ett klart och tydligt svar till de som kritiserar henne för hennes vikt. Låt oss läsa hennes svar.

via BBC

Michelle Rodríguez är en mexikansk skådespelerska. Hon har, sedan hon tog sina första steg kritiserats för sin vikt, men kritiken ökade kraftigt när hon visade sin kropp på tidningen Marie Claires förstasida. Alltför ofta uppehåller sig människor vid utseenden, utan att riktigt fördjupa sig i dem. På så sätt kommer man aldrig att kunna upptäcka en annan människas personlighet och karaktär. Genom ett klipp som delats på sociala medier bestämde sig kvinnan för att svara sina belackare och tacka sin "stora kropp", eftersom det är tack vare den som så många känner igen henne nu.

"Jag bor i en stor kropp vilket jag inte skäms för. Denna kropp har gjort det möjligt för mig att förverkliga alla mina drömmar: den får mig att sjunga, dansa, skriva, köra bil, leka, älska och krama dem jag älskar. Det tog mig flera år, men till slut lärde jag mig att älska den, acceptera den, ta hand om den, att respektera och njuta av den. Jag avgudar alla delar av den, även de som anses vara ofullkomliga. Jag säger dessa saker för att jag vill att alla människor lär sig att älska och acceptera varandra.".

Trots att det var många som kritiserade henne fanns det ingen brist på människor som ingrep för att försvara och tacka henne eftersom hon representerar en förebild att inspireras av.

"Vilka vackra ord, många människor kanske inte förstår när de kritiserar och kränker. De tror inte att det verkligen finns någon som dem på andra sidan. Grattis! Du är en modig kvinna"tack, du är vacker. Du behöver inte ge några förklaringar. Du är perfekt som du är" och "du har lärt mig att acceptera mig som jag är och jag tackar dig för det. Jag tror att du kommer att hjälpa många".

Vad tycker du?