Forskare har på ett framgångsrikt sätt kommunicerat med sovande människor

08 November 2023

Forskare har på ett framgångsrikt sätt kommunicerat med sovande människor

Drömmar är ett fascinerande och ganska mystiskt ämne som vetenskapen fortfarande undersöker. Under några experiment lyckades forskare kommunicera med sovande människor: låt oss ta reda på mer om denna intressanta forskning.

Interaktiv dröm: vad är REM-fasen

Pexels

Det är inte alla som kommer ihåg vad de har drömt när de väl vaknar, men dessa nattliga upplevelser kan vara särskilt intensiva och levande. Vetenskapen tror att vår hjärna, under sömn, omorganiserar informationen som tas emot under dagen och bearbetar de känslor som upplevs eller förträngs, men vägen till den definitiva förståelsen av vad som verkligen händer är fortfarande lång och intrikat.

Det som dock är säkert är att drömmar är oneiriska episoder som inträffar både i REM-fasen och i andra sömnögonblick, men det är just under "Rapid Eye Movement" som hjärnaktiviteten ökar, så mycket att den liknar den i vaket tillstånd.

De drömmar som vi minns bäst eller som verkar mest verkliga för oss, och som vi ibland till och med kan vägleda, äger rum i denna fas, medan kroppens muskler befinner sig i ett tillstånd av tillfällig förlamning som kallas "REM muscular antonia": på så sätt kan vi inte reagera på en fysisk nivå på vad vi "upplever" under drömmen, och undviker risken att skada oss själva.

Denna tid av vår sömn är avgörande för många kognitiva processer i vaket tillstånd, såsom humör, inlärningsförmåga och minne, som kan äventyras under REM-fasen. Vetenskapen fortsätter att undersöka denna fascinerande aspekt av vårt sinne och under en studie har forskare lyft fram en ny, fortfarande outforskad möjlighet.

Interaktiv dröm: experimenten

Current Biology

Istället för att lita på deltagarnas svar och berättelser när de väl var vakna, beslutade forskarna att "förhöra" dem direkt under sömnen och effektivt kommunicera med sovande personer i realtid. De inblandade försökspersonerna, under djup sömn, under vilken så kallade klara drömmar upplevs, visade sig kunna ge adekvata svar på yttre stimuli. Fyra grupper av forskare, som kommer från olika delar av världen, genomförde fyra olika experiment, de kom fram till att det är möjligt att upprätta dubbelriktad kommunakation med försökspersoner som sover och under REM-fasen.

De olika teamen involverade trettiosex deltagare, av vilka trettiofem hade olika upplevelser av drömmarna, medan en av dem led av narkolepsi, med en hög frekvens av livliga drömmar. Under experimenten såg forskarna till att varje person var i REM-sömn med hjälp av vanliga polysomnografiska metoder, såsom elektroencefalogram. Som en parameter för att mäta det faktiska svaret på stimuli valdes ansikts- och ögonrörelser: några deltagare fick till exempel lära sig att röra ögonen från höger till vänster för att svara på frågan "är du i en tydlig dröm?".

Forskarna från den tyska gruppen, från universitetet i Osnabrück, ställde matematiska frågor med hjälp av morsekod och alternerande ljus, och bad dem att svara med vänster-höger ögonrörelser.
De amerikanska forskarna från Northwestern University formulerade verbala matematikfrågor till de som drömde och upptäckte att svaren baserades på det uppenbara antalet ögonrörelser.
Det holländska teamet, från Radboud University Medical Center, följde samma process, men med tillägg av några visuella signaler.

Kommunicera under drömmar: resultaten av experimentet

Freepik

Forskare från Sorbonne Université, Frankrike, arbetade med deltagaren som led av narkolepsi och ställde verbala frågor som krävde "ja/nej"-svar. På positiva svar svarade personen genom att dra ihop kindbensmusklerna och visa ett stort leende, medan på negativa drog ihop sina ögonbrynsmuskler och rynkade pannan. Slutligen ombads en annan deltagare att räkna antalet gånger en gruppmedlem rörde vid sin högra hand. Sammantaget visade de 158 kommunikationstesterna med de drömmande försökspersonerna i REM-sömn 18,4% korrekta svar, 3,2% felaktiga, 17,9% ej utvärderbara svar och 60,1% inget svar.

Ken Paller, psykolog vid Northwestern University, säger:

"Vi fann att individer i REM-sömn kan interagera med en forskare och engagera sig i reltidskommunikation, vilket visar att sovande personer kan förstå frågor, engagera sig i arbetsminnesoperationer och producera svar." Neuroforskaren Karen Konkoly tillade: "Vi kombinerade resultaten eftersom vi tror att en kombination av data från fyra laboratorier med olika tillvägagångssätt kan mer övertygande intyga verkligheten av denna tvåvägskommunikationsfenomen.

I inledningen av forskningen kan man läsa: "Vårt experimentella mål liknar att hitta ett sätt att prata med en astronaut som befinner sig i en annan värld". Ett tydligt möjligt mål, men som inte är det.

Vid slutet av experimentet tillfrågades försökspersonerna om upplevelsen de hade under sömnen och de bekräftade att de kom ihåg de kommunikativa utbytena som hade ägt rum, att de hade uppfattat rösterna som kom utanför drömmen eller på ett överlappande sätt. I vissa fall dök källorna upp i drömmen, till exempel via radiokommunikation.

Förmågan att utveckla en interaktiv dröm och kommunicera med utsidan ger en giltig grund för fördjupningen av drömmar och minne, vilket ger potentiell hjälp för behandling av sömnstörningar och, varför inte, att träna oss själva i att vägleda våra drömupplevelser.

Vad tycker du om dessa fascinerande experiment?