NASA upptäcker ett system med 7 främmande planeter: de kretsar runt e stjärna som liknar solen

07 November 2023

Universum slutar aldrig att förvåna och upptäckterna i rymden omkring oss kan vara oändliga, precis som universum: en ny studie har upptäckt förekomsten av sju planeter som kretsar kring en stjärna som liknar solen.
Låt oss se mer.

Kepler-uppdraget, sökandet efter jordliknande planeter

Freepik

Uppdraget Kepler var en rymdforskning utförd av NASA under nio långa år, det startade 2009 och avslutades först 2018. Målet var att kunna identifiera exoplaneter, det vill säga planeter som kretsar runt stjärnorna utanför vårt solsytem, med dimensioner liknande jordens via rymdteleskopet Kepler. Namnet på uppdraget kommer från den tyske astronomen Johannes Kepler (1571-1630) känd för de lagar han formulerade om planetrörelser. Keplersonden, under lanseringen i mars 2009, var utrustad med teleskopet för att upptäcka periodiska förminskningar i stjärnljus som skulle antyda närvaron av transisterande planeter.

Denna teknik, som kallas "transitmetoden", har gjort det möjligt att spåra ett stort antal exoplaneter i olika områden av Vintergatan.

De tusentals exoplaneter som identifierats har olika storlekar och avstånd från sin moderstjärna, vilket leder till nya perspektiv på den planetariska mångfalden som finns i universum. Med tiden har forskning till och med lett till upptäckten av planeter med egenskaper som liknar jordens och därför potentiellt beboeliga.

Nu, efter uppdragets slut 2018, har forskningen lett till en mängd värdefull information och inspiration för vidare forskning. Bland de senaste analyserna har en exceptionell upptäckt dykt upp: förekomsten av sju planeter som ännu inte är kandiderade.

NASA upptäcker ett system med 7 främmande planeter: de kallas Kepler-385

NASA/Daniel Rutter

Namnet på gruppen är Kepler-385 och den finns ungefär 4 670 ljusår från jorden. Några av dessa planeter bekräftades under uppdraget 2014, medan andra förblev i kandidatstatus. Den nya fördjupade analysen på exoplaneter har dock fastställt de återstående planetrna och gett ytterligare imponerande detaljer.

Det handlar om ett system med sju planeter, avslöjar NASA: var och en av dem är nedsänkta i strålningsvärmen från sin värdstjärna, mycket mer än alla planeter i vårt solsystem. En annan skillnad med Jupiter, Mars, Venus och andra är att Kepler-385 är större än jorden, men mindre än Neptunus. Det är en av de få planetsystem vi känner till som inkluderar mer än sex bekräftade planeter. Den insamlade datan innehåller cirka 4 400 kandidatplaneter, inklusive över 700 multiplanetsystem.

Jack Lissauer, en forskare vid NASA Ames Research Center, Silicon Valley, Kalifornien, och huvudförfattare till listan som finns i den nya katalogen, säger:

"Vi har satt ihop den mest exakta listan över Kepler-planetkandidater och deras egenskaper. NASA:s Kepler-uppdrag upptäckte de flesta av de kända exoplaneterna, och denna nya katalog kommer att tillåta astronomer att lära sig mer om planeternas egenskaper."

Kepler-385, systemet med 7 planeter som är större än jordens

NASA/Daniel Rutter

Systemet Kepler-385 kretsar kring en stjärna som är väldigt lik solen, men 10% större och 5% varmare. De två inre planeterna, någor större än jordklotet, har förmodligen ett stenigt utseende och en tunn atmosfär. De övriga fem, av avgjort större dimensioner, är troligen omgivna av tjockare atmosfär.

Efter K2-uppdraget, från 2013 till 2018, var det möjligt att upptäcka att det finns fler planeter än stjärnor, vilket det nya verket som berikar katalogen med titeln "Uppdaterad katalog över Kepler-planetkandidater: fokus på noggrannhet och omloppsperioder", visar mer detaljerat, vilket ger oss en tydligare bild av världarna bortom vårt solsystem.

"Det har gått mer än ett decennium sedan Kepler slutade samla in data från sitt primära synfält" kan man läsa i artikeln. "Men Keplerlistan äver planetkandidater är fortfarande den största och mest homogena samlingen av exoplaneter som är kända."

Vi måste bara vänta på fler nyheter om dessa planeter: är de verkligen lika våra och potentiellt beboeliga? Vi kommer naturligtvis att få höra mer om dessa planeter i framtiden.