Universums "tysta" melodi: NASA publicerar det imponerande ljudklippet av ett svart hål

26 Augusti 2022

Mänskligheten lever ständigt med blicken vänd mot stjärnorna och himlen. Varje individ har alltid varit imponerade och fascinerade av den oändliga himmelska vidden. Faktum är att de frågor som har väckt intresse för människan har universum som sin viktigaste fråga. Förutom den ständiga frågan om förekomsten av liv på andra planeter handlar en frekvent reflektion om vad ljudet från rymden är.

NASA besvarade denna fråga genom att påpeka att svarta hål framkallar ljud som liknar stönanden. Sedan lyckades de, tack vare sin avancerade teknik, fånga ljudklipp som de publicerade på sina sociala medier.

via NASA

Pexels - Not the actual photo

Till en början spred sig tron över hela världen att rymden inte avger ljud eftersom det anses vara "ett vakuum" som hindrar ljudvågor från att färdas. Men det är inte så. NASA förklarar att galaxerna är omgivna av så mycket gas att de avger ljud. Rymdsamhället har faktiskt, tack vare kontinuerliga studier och tekniska framsteg, lyckats fånga detta ljud.

Tanken att rymden inte sänder ut ljud var helt enkelt relaterad till de låga frekvenser som det utstrålar dem med. Dess vågor är faktiskt inte märkbara för mänsklig hörsel.

Chandra röntgenobservatoriet har samlat in en del data om krusningarna i Perseus-klustret. Bruset är ohörbart för mänskligheten, varför rymdsamhället var tvunget att öka frekvensen 144 och 288 kvadrilljoner gånger jämfört med originalet. Det är inte första gången som NASA släpper ett ljudklipp från det djupa universum. Tidigare gånger delade de dock en trevligare sonifiering. Vid detta tillfälle ville de dock låta världen höra den sanna "tysta" melodin från rymden.

En riktigt spännande och fascinerande upptäckt, men samtidigt också störande. Vissa webbanvändare tycker att det låter som att någon stönar. Astronomibloggaren Phil Plaitsaid vill påpeka att han tycker att den mest fascinerande aspekten är hur ljudet plötsligt upphör.

Vilka förnimmelser väcker rymdbruset hos dig?