En läkare hos NASA "teleporteras" till den internationella rymdstationen i form av ett hologram

22 April 2022

Virtuell närvaro som "fungerar" i realtid på en plats i rymden. Vad tänker du när du läser den här meningen? Till en början skulle förmodligen de flesta tänka på sammanhang som gäller science fiction, på sådana som är tagna ur en saga eller en film som utspelar sig i framtiden. Ändå är det inte så.

Det är inte science fiction, utan vad NASA lyckades göra i en historisk kommunikation på avstånd där holotransport för första gången testades. Vad betyder det? Att en mycket speciell läkare anlände till den internationella rymdstationen, men inte fysiskt utan projicerad i form av ett hologram, och kunde interagera och prata med astronauterna. Ett revolutionerande experiment som förtjänar att utforskas.

via NASA

ESA - Thomas Pesquet/NASA

Vetenskapliga och tekniska framsteg som denna, när de inträffar, har verkligen kraften att få oss att tro att framtiden redan är här. En framtid som vi kanske alltid har drömt om eller sett i icke verkliga sammanhang, precis som Star Trek. Till och med i den berömda science fiction serien dök faktiskt en läkare upp, överförd till rymden genom en holografisk projektion: där var det fiction, men nu är det verklighet.

I oktober 2021, enligt rapporter från NASA, ägde ett mycket speciellt "hembesök" rum på den internationella rymdstationen. Josef Schmid, en NASA-kirurg, teleporterades faktiskt över 400 km ovanför jorden precis till den kretsande plattformen där astronauter och forskare utför sina aktiviteter.

Pixabay

En otrolig illusion, den som gjorde att Schmid kunde prata och interagera direkt med besättningen på ISS. Läkaren uppfattades faktiskt i förstärkt verklighet tack vare en teknik utvecklad av NASA i samarbete med Microsoft. Det multinationella IT-företaget har utvecklat detta revolutionerande sätt att kommunicera i åratal, men detta var första gången som det testades på detta sätt,

Det var därför inte en traditionell holografisk projektion, utan ett test med en förstorad verklighet, utformad så att bäraren kan uppfatta och interagera med individen i tjänst på avstånd (i detta fall kirurgen Schmid). Endast en person, i experimentet som ägde rum i oktober 2021, uppfattade det på detta sätt, och det var ESA-astronauten Thomas Pesquet.

Avsikten är nu att göra denna sorts kommunikation så kollektiv och engagerande som det är möjligt.

ESA - Thomas Pesquet/NASA

"Vår fysiska kropp är inte där, men vår mänskliga enhet är absolut där - har läkaren sagt - tänk dig att kunna transportera den bästa instruktören eller den riktiga designern av en komplex teknologi ut i rymden, så att han kan hjälpa människor genom att hålla sig nära dem". Utbildning, assistans eller till och med mer realistisk kommunikation: de möjligheter som kan öppnas med den ständiga användningen av detta system är enorma och fascinerande.

Att göra en superrealistisk representation av människan som reser enorma avstånd från Jorden: ett ambitiöst och uppnåeligt mål, av vilket allt som återstår är att följa den framtida utvecklingen.