"En avancerad civilisation" skapade vårt universum i ett laboratorium: teorin från en professor på Harvard

19 Oktober 2021

Var och en av oss har våra egna teorier, varav några avviker från sunt tänkande. Det finns de som är rädda för att uttrycka dem och de som, medvetna om den roll de spelar, uttrycker sig utan rädsla. Abraham Loeb är fysiklärare vid Harvard University, en av de mest prestigefyllda universiteten i Amerika. Men inte bara det: Abraham har också arbetat med ett banbrytande projekt, som till exempel solsegel för rymdprober, och forskar om möjlig teknik byggd av främmande civilisationer. Läraren var därför tidigare uppmärksammad för att ha stött teorier om mottrender.

via Scientific American

Bryan Goff/Unsplash

Tack vare sitt lysande förflutna som fysiker och forskare, har Loeb haft prestigefyllda roller och har erkänts av det vetenskapliga samfundet som en expert när det gäller utomjordingar. En av hans senaste teorier, har inte gått obemärkt förbi: i en ledare i tidskriften Scientific America, spekulerar Loeb i att vårt universum kan ha skapats i ett laboratorium av en "tekniskt avancerad civilisation". Professorns exakta ord var: "Eftersom vårt universum har en platt geometri med noll nettoenergi, kan en avancerad civilisation ha utvecklat en teknik som skapade ett babyuniversum av ingenting genom en tunneleffekt".

Aloeb/Wikipedia

Ett av de största vetenskapliga mysterierna handlar om universums födelse: vad fanns före Big Bang? Var kommer vårt universum ifrån? Vetenskapliga och religiösa teorier har försökt besvara dessa frågor. Än idag finns det dock inga svar. Enligt forskaren skulle hans teori kunna förena vissa religiösa övertygelser med vetenskapliga studier, och om hans teori är sann, skulle vi kunna definiera oss själva som "en klass C-civilisation": vi är det för att vår civilisation är beroende av en "speciell stjärna". Om vi blev oberoende av solen skulle vi bli en B-civilisation: om vi ens självständigt kunde designa vårt universum skulle vi bli en klass A. Enligt Loeb är vi inte en klass A, men det var en klass A-civilisation som skapade oss. Detta är bara en teori som bör stödjas av data eller bevis. För närvarande är forskaren begränsad till att ge sig själv en glimt av ett nytt och säkert lite märkligt perspektiv. Kollegor och entusiaster undrar om det kommer ett nytt, mer detaljerat dokument. I väntan på att förstå om denna teori är grundad eller inte, vad tror ni?