Den här filmen från NASA visar oss de verkliga proportionerna av planeterna i vårt solsystem

08 Maj 2022

Även om vi alla känner till vårt solsystems konformation, att se det "på riktigt" förblir en utopi för de flesta av oss och vi måste "nöja oss" med bilder och reproduktioner tack vare astronomer och astronauter. Förutom Solen finns det fyra inre planeter - Merkurius, Jorden, Venus och Mars - och fem yttre planeter som ligger längre ifrån - Jupiter, Pluto, Saturnus och Neptunus. De som är passionerade av Universum ger oss alltid nya verktyg för att kunna granska det och en av dessa har landat på Twitter.

Det handlar om en animation som publicerats på det berömda sociala nätverket av en planetarisk astronom som visar vårt solsystem i skala.

via NDTV

James O'Donoghue, planetforskare vid JAXA - Japan Aerospace Exploration Agency - tidigare NASA, publicerade på Twitter en fascinerande animation som visar skalan för det solsystem som vi lever i. Klippet börjar med Ceres, en dvärgplanet, och zoomar sedan bakåt och visar himlakropparna gradvis större, och avslutar med solens majestät jämfört med planeternas.

Denna animation ger oss en uppfattning om solsystmets verkliga storhet i skala.

Även om vi vet, i numeriska termer, måtten på de olika planeterna, kan vi genom att se en helt annorlunda animerad reproduktion inse de verkliga dimensionerna på ett mycket tydligare sätt. Om du till exempel vet att solens diameter är 109 gånger större än jordens diameter kan du föreställa dig det stora gapet mellan dem, men att kunna se det - om än i en virtuell animation - förtydligar klart mer effektivt den avgrundsdjupa skillnaden. Det krävs ungefär en miljon planeter på jorden för att skapa en sol.

@physicsJ/Twitter

För att påminna om de vetenskapliga numeriska data från vår del av kosmos, har jorden en bredd på 12.742 kilometer, medan Jupiter har en bredd som är 10 gånger mer, med en diameter på 139.820 kilometer. Istället solen når 1,39 miljoner kilometer.

Placeringen av planeterna och stjärnorna i den här animationen har ändrats, vilken för dem närmare varandra för att passa storleken på filmen.

Videon har en varaktighet på 45 sekunder och är verkligen värd att titta på: du kommer knappast stanna vid att se den bara en gång, eftersom den är riktigt imponerande.

Den finns tillgänglig på Youtube i en högre upplösning och det finns fler filmer om solsystemet gjorda av astronomen James O'Donoghue.