En grupp forskare vill avslöja jordens plats för utomjordingar, och det kanske inte är så bra

07 April 2022

Vad är det första du tänker på när det handlar om utomjordingar? Utsikten att komma i kontakt med varelser som inte befolkar vår planet är fascinerande och oroande på samma gång. Och i årtionden nu, har frågorna i ämnet alltid varit samma: finns det verkligen utomjordingar? Och i så fall, var finns de och hur är de formade? Skulle de kunna kommunicera med oss eller utgör de en fara för oss?

Detta är alla frågor som vetenskapen ställer sig dag efter dag, och som omedelbart för oss in i en atmosfär nästan som i en science fiction film. Förutom olika förslag har dock något verkligen gjorts för att kommunicera med utomjordingar, och det är just det vi vill berätta om för er.

Nyligen har ett meddelande som skjutits upp i rymden uppdaterats, med information om jordens exakta position. Låter det som något bra eller dåligt? Vetenskapen har delade meningar om det: så låt oss se lite närmare på vad det handlar om.

via Arxiv

Pxhere

Det är känt som Arecibos budskap och är en verklig kommunikation som har sänts ut i rymden av radioteleskopet med samma namn, som ligger i Puerto Rico.

Syftet?

Fånga uppmärksamheten från utomjordiska livsformer och informera dem om vår närvaro i rymden. Sedan det lanserades 1974 har effektiviteten av budskapet genererat många diskussioner och förvåning i det vetenskapliga samfundet.

Stephen Hawking, för att bara citera en av vår tids främsta auktoriteter inom området astrofysik, varnade för det pågående sökandet efter främmande liv. "Utomjordingar kan anse oss vara ännu mindre viktiga än vad vi ansåg om bakterier - är Hawkings varning - om vi går tillbaka i historien, kontakten mellan människor och organismer som anses mindre intelligenta är ofta katastrofala, och möten mellan civiliteter med avancerad teknologi och mindre avancerad teknologi går ofta dåligt för den som är mindre avancerad".

John Cairns/Wikimedia

Starka och motiverade positioner, men som inte vinner fördel i hela forskarsamhället. Till den grad att, utan att ta hänsyn till vad Hawking tyckte, idag har det ursprungliga meddelandet från Arecibo uppdaterats och berikats med ny information. Projektet Beacon in the Galaxy (BIGT), där en grupp forskare genomförde denna "update" väckte ännu mer oro.

Bilder av oss människor, information om vårt solsystem, om DNA, på jordens yta och framför allt om den exakta positionen där vår Planet befinner sig i rymden: detta är uppdateringarna som har utförts och överförts av forskare - huvudsakligen i binär kod - till förfogande för potentiella intelligenser långt från oss. Trots Hawkings varningar säger de inblandade forskarna att de är säkra.

"Så länge kontakten lanseras som ett tydligt tecken på fredsäger Jamilah Hah, som är inblandad i BITG-projektet - kan vi anta att kraften hos berikningen överstiger riskerna".

Pxhere

"Stephen Hawkings ord är absolut inspirerande och bör respekteras - fortsätter han - men min slutsats är att alla arter som kan förstå och tolka vårt budskap kommer att vara lika, om inte mer intelligenta och misstänksamma mot oss som vi är mot dem".

Kommer vi någonsin att kunna fånga uppmärksamheten från möjliga främmande livsformer? Frågan förblir som den är, och tills vi får ett svar på den kommer ingen veta om Hawking hade rätt eller inte.

Vad tror du? Är det bra att sprida all denna information i rymden?