Astronauter har en unik förmåga jämfört med andra människor: de lär sig den genom att flyga i rymden

09 April 2024

En studie har funnit att astronauter är otroligt kapabla att orientera sig i rymden och uppskatta avstånden de rör sig utan gravitationskraft. Men hur gör de det?

Att röra sig i mikrogravitation, astronauternas förmåga

Askeuhd/Wikimedia commons - CC BY-SA 4.0

Att röra sig i rymden är verkligen inte som på Jorden, där vi vet hur vi ska orientera oss enkelt och hitta i vår naturliga miljö. Bortom planetens gränser förändras saker och ting drastiskt: frånvaron av gravitation förvirrar oundvikligen "rymdturisterna", men en ny studie utförd av University of New York i samarbete med NASA och den kanadensiska rymdorganisationen har upptäckt att astronauter har en kuslig förmåga att röra sig i noll gravitation.

Laurence Harris, chef för studien, förklarar att denna upptäckt kan ha en betydande inverkan på säkerheten för besättningar i rymden och, kanske, kan förklara hur ålder och åldrande påverkar balansen för människor på Jorden.

"Uppfattningen av gravitationen har upprepande gånger visat sig påverka perceptuell förmåga. Det mest djupgående sättet att studera gravitationens inverkan är att eliminera den, vilket är anledningen till att vi tog vår forskning till rymden.".

Utanför Jorden vet de hur de ska röra sig tack vare synen

Harris understryker att närvaron av astronauter har varit stabil i rymden i nästan 25 år nu och, med ökningen av schemalagda resor och människans förestående återvändande till månen, utöver projektet att landa på Mars, ställa ytterligare frågor och hitta svar om besättningens säkerhet blir alltmer oumbärligt.

"Från resultaten framgår det att människor överraskande kan kompensera för bristen på en normal markmiljö med hjälp av synen.".

Harris och hans team observerade astronauter ombord på ISS, den internationella rymdstationen som ligger cirka 400 km över Jordens yta. Där Jordens gravitation saknas så gott som helt och astronauter rör sig i en mikrogravitationsmiljö på ett sätt som liknar flygning. Författarna till studien jämförde uppfattningen om sex kvinnliga astronauters rörelser i faserna före, under och efter deras ettåriga uppdrag på ISS.

Oförändrad uppfattning om rörelser i rymden och säkerhet

Needpix

Denna övervakning gjorde det möjligt att upptäcka att deras uppfattning om den tillryggalagda sträckan hade förblivit nästan helt intakt och oförändrad. Forskarna kunde dock inte kommunicera med astronauterna omedelbart efter deras ankomst till ISS och kunde därför inte registrera den första och tidiga anpassningen till deras nya miljö. Hur som helst, enligt Harris "är det fortfarande ett gott tecken för hur anpassning än sker, så sker det väldigt snabbt".

ISS-besättningen fann sig upprepande gånger behöva utföra undanmanövrar för att undvika små himlakroppar som var nära att träffa dem. Under sådana omständigheter måste "astronauterna kunna ta sig i säkerhet eller lämna ISS-luckor snabbt och effektivt. Så det är betryggande att de faktiskt klarar det på ett precist sätt".

Efter cirka 10 års forskning är studien den första av tre publikationer som fokuserar på effekterna av mikrogravitation på olika perceptuella förmågor, inklusive tillryggalagd sträcka och utvärdering av kroppens lutning. Även om exponering för mikrogravitation simulerar fysiologiskt åldrande, verkar uppfattningen av rörelse dock vara intakt. Det betyder att även hos äldre personer "bör uppfattningen av rörelse vara relativt opåverkad och att förlusten av balans har mer att göra med hur de rör sig".

I slutändan, om vi skulle flyga ut i rymden imorgon, vet vi redan hur vi ska förflytta oss.