En grupp forskare har upptäckt ett sätt att återskapa tänder som har lossnat

22 Maj 2023

En grupp forskare har upptäckt ett sätt att återskapa tänder som har lossnat

Under årens gång kan det hända att våra tänder överger oss: proteser och implantat, med följande problem av annan karaktär eller den oundvikliga försämringen, blir de enda möjliga lösningarna för att avhjälpa obehaget. Åtminstone har det varit så tills nu: ett team av forskare verkar ha hittat ett oöverträffat botemedel, som kan få en ny tand att växa ut där det har skapats ett fult hål i munnen.
Låt oss ta reda på hur.

via ScienceAdvance

Pixabay-Not the actual photo

En antikropp som kan stimulera återfödelse av tappade tänder skulle kunna göra det möjligt att säga adjö till proteser permanent. Genom att hämma verkan av USAG-1-genen främjar antikroppen ökningen av vissa tillväxtfaktorer och kan användas för regenerering av en ny uppsättning vita och friska tänder.
En grupp forskare som publicerat sina resultat förklarade hur de genetiskt lyckades modifiera råttor att låta det växa ut nya tänder hos dem, en utveckling som de senare inte har.

Injektion av USAG-1-antikroppen i befruktade råttor resulterade i normal tandutveckling hos deras avkommor. Dessutom genererade administreringen i friska prover födelsen av en helt ny tand.
Teamets idé att rikta in sig på denna gen uppstod från dess förmåga att hämma två molekyler, kallade BMP och Wnt, som spelar en viktig roll i tandutvecklingen, men inte bara: faktum är att det finns många andra organ involverade i tillväxten och att ingripa på dem kan orsaka allvarliga biverkningar.

Experimenten fokuserade på att testa en serie olika monoklonala antikroppar, som kan förändra USAG-1-genens förmåga att interagera med båda molekylerna, men erhåller exempel födda med allvarliga problem.
Efter många försök hittade forskarna en antikropp som lyckades hindra genen från att binda till BMP-molekylen, dock utan att påverka Wnt.

På detta sätt lyckades de stimulera utvecklingen och tillväxten av tänder utan att orsaka några biverkningar.
Med tanke på detta resultat drog de slutsatsen att USAG-1 föhindrar tandtillväxt genom att binda till BMP, vilket hämmar dess aktivitet.

"Vi visste att undertryckande av USAG-1 gynnar tandtillväxt. Det vi inte visste var dock om det skulle vara tillräckligt" förklarade Katsu Takahashi, författare till studien.

Denna teknik är dock ännu inte klar att användas på människor, men experiment har fortsatt på illrar, djur utrustade med tandmodeller som liknar människans, med mjölktänder som sedan ersätts av vuxna tänder.

Återigen resulterade födelsen av en hel och frisk tand. Experimentet kommer att sträcka sig till andra däggdjursarter innan det testas på människor, men premisserna verkar bekräfta hypotesen att det skulle kunna fungera även på oss.

Vad tycker du om denna intressanta upptäckt?