Tre okända elementpartiklar har upptäckts: "Nu kan vi få veta mer om universums grundläggande lagar"

13 Juli 2022

Fysikens och forskningens universum är en realitet som är ständigt under utveckling och förändring. Under åren har otroliga framsteg gjorts, inklusive upptäckter, förbättringar och nya uppfinningar.

Large Hadron Collider, partikelacceleratorn som finns vid CERN i Genève, används för experimentell forskning inom partikelfysikområdet. År 2022, några dagar efter dess återuppbyggnad och efter flera tester, upptäckte fysiker tre nya kombinationer av kvarkar, det vill säga de elementpartiklar som är grundläggande beståndsdelar i materien, vilka aldrig tidigare setts.

Låt oss se specifikt vad det innebär.

via CERN

Wikipedia/Julian Herzog

Fysiker hävdar att de har något nytt framför sig. Det verkar som om att det från testerna som utfördes med European Large Hadron Collider framkom tre kombinationer av kvarkar, som aldrig tidigare setts. Partikelacceleratorn, placerad vid CERN i Genève, har använts i flera år för experimentell forskning inom partikelfysikområdet. Det är den största och mest kraftfulla acceleratorn som finns och den har gett upphov till demonstrationen av Higgs-bosonens existens.

Idag har det gett fysiker nytt hopp. De tre partiklarna skulle inkludera två kombinationer av fyra kvarkar, känd som en tetrakvark, och en kombination av en femkvarkenhet, kallad pentakvark.

Pixabay - Not the actual photo

Ovanstående verkar överensstämma med standardmodellen, teorin som beskriver atomernas struktur.

Men forskare hoppas att den nuvarande cykeln av LHC kommer att producera bevis som ifrågasätter standardmodellen, vilket skulle förklara naturen hos mystiska fenomen, såsom mörk materia.

"Detta är ett magiskt ögonblick" säger CERN:s generaldirektör, Fabiola Gianotti. "Vi har just upplevt kollisioner med oöverträffad energi, 13,6 tera elektronvolt, och detta öppnar en ny era av utforskning vid CERN".

"Detta kommer naturligtvis att öka våra möjligheter att upptäcka eller förstå universums grundläggande lagar.": säger hon.

De tre nya typerna av subatomära partiklar, som beskrivs vid CERN är inte riktigt på Higgs-nivå. Men de antyder att LHC är på god väg att upptäcka ännu fler byggstenar i det osynliga universum.

Kände du redan till den här nyheten?