Ett team av forskare vill återuppliva mammuten, som utrotades för cirka 10.000 år sedan

14 Oktober 2021

Vi har sett dem i många tecknade serier och dokumentärer: elefantens förfader, med dess enorma böjda betar och tjock päls, som levde från 200.000 till cirka 5000 år sedan i Asien, Europa och Nordamerika. Även om det har gått tusentals år sedan dess utrotning - uppskattningsvis 10.000 - driver forskare ett mycket ambitiöst projekt: att föra tillbaka i naturen, denna fascinerande art.

Att återskapa mammuten: det låter som ett absurt och omöjligt projekt, men forskare har diskuterat denna möjlighet i åratal. Det som emellertid tidigare var ett för långt och ambitiöst projekt, verkar nu konkret kunna realiseras: det har kommit ny finansiering till ett värde av 15 miljoner dollar. Projektet föddes från en idé av entreprenören Ben Lamm som - tillsammans med Harvard Medical Schools, genetikprofessor George Church -  grundade biovetenskap och genetikföretaget Colossal.

via The Guardian

Charles R Knight Portrait/Wikipedia

Kloning av mammutar med hjälp av laboratorieförvarat DNA är omöjligt, eftersom dessa DNA - tagna från resterna som har upptäckts - inte är i gott skick. Målet är därför att, tack vare genetik, skapa en elefant-mammut-hybrid som ska vara praktiskt taget identisk med den nu utdöda arten. För att göra detta, planerar forskare att ta celler från huden på hotade asiatiska elefanter och kombinera dem med mammut DNA-celler. På detta sätt bör det skapas embryon som sedan utvecklas tack vare en surrogatdjurmamma eller en artificell livmoder. Om allt går bra och fortsätter enligt plan, bör elefanter med genetiska egenskaper som är typiska för mammuten födas inom 4-6 år.

Yathin S Krishnappa Wikipedia

Faktum är att de bör vara särskilt motståndskraftiga mot kyla, klara en temperatur på -40 grader och klara effekterna av klimatförändringarna. Lamm säger: "Vårt mål är inte bara att återuppliva mammuten, utan att återföra hybridiserbara flockar som framgångsrikt kan leva i Arktis". Det är därför detta är ett otroligt ambitiöst projekt som syftar till att nå 3 huvudmål: att återuppliva mammuten, att bekämpa utrotning av asiatiska elefanter och att bekämpa klimatförändringar i vissa särskilt utsatta områden i världen.