En 3700 år gammal babylonisk tavla förändrar matematikens historia: upptäckts av forskare

19 Juli 2021

Historien upphör aldrig att förvåna oss, och även när vi trodde att vi hade en tydlig vision av vad som hände tidigare, överraskar det oss med något nytt. Huvudpersonerna av denna upptäckt är Doktor Daniel Mansfield och hans team från University of New South Wales, Australien. Forskargruppen studerade en tabell som går tillbaka 3700 år till den forntida babyloniska civilisationens tid, och de hittade något som kunde revolutionera matematikens historia.

via sciencealert

XHNews/Twitter

Men låt oss gå in i detalj: denna upptäckt har väckt tvivel angående trigonometriens födelse, det vill säga den delen av matematiken som studerar trianglar från deras vinklar. De flesta forskare tror att krediten för att studera sidorna och vinklarna på trianglarna måste tillskrivas grekerna, men den babyloniska lertavla - kallad "den äldsta och mest exakta trigonometriska tabellen i världen" - ger några övertygande bevis för att argumentera för att babylonerna använde tekniken cirka 1500 år före grekerna.

Upptäckten är inte gjord nyligen: tavlan, även kallad Plimpton 322, upptäcktes i början av 1900-talet men det var aldrig klart vad dess verkliga syfte var. En av forskarna, Daniel Mansfield, säger att "Vår forskning avslöjar att Plimpton 322 beskriver formerna av rätvinkliga trianglar med en ny typ av trigonometri baserat på förhållanden, inte vinklar och cirklar. Det är ett fascinerande matematiskt arbete som visar otvivelaktigt geni".

XHNews/Twitter

Tavlan visar en lista över Pythagoreiska tripplar men forskare förstod inte initialt hur tripplarna faktiskt var. Babylonisk matematik använde en bas 60 eller ett sexagesimalt system. Forskarna visade att tabellen ursprungligen bestod av 6 kolumner och 38 rader och att den antagligen användes av de antika skriftlärda för att göra användbara beräkningar inför byggandet av strukturer. Teamet drog sedan slutsatsen att det inte är Hipparchus, den grekiska astronomen, fader till trigonometri utan att babylonierna är krediterade för att bygga grunden för matematik. Dessutom hävdar Mansfield att "babylonisk matematik kan ha gått ur mode för mer än 3000 år sedan, men den har möjliga  praktiska tillämpningar inom avkänning, datorgrafik och utbildning".