Forskare har analyserat glasbitar hittade i en krater i Australien: ursprunget var inte vad de förväntade sig

12 April 2024

En ny intressant studie har upptäckt att "glasbitar" som hittats i Australien kommer från rymden. Låt oss se mer om dessa analyserade bitars ursprung.

Glasbitar i kratern Henbury Fields, Australien

Satellitbild över kratern Henbury Fields

Science Direct

Jorden och planeterna i vårt solsystem bildades under loppet av eoner, eller miljarder år, och planetforskare söker alltjämt ledtrådar om bildandet och utvecklingen. Ett av de bästa sätten att göra detta är att studera stenar som kommer från rymden, men som inte är direkt lättillgängliga: det är nödvändigt att skicka rymdfarkoster på uppdrag för att samla in dessa stenar, med avgjort höga kostnader, eller leta efter bitar av meteoriter som har kraschat på Jordens mark att analysera. Det är naturligtvis inte lätt att hitta några, faktum är att de är ganska sällsynta och påverkan av en resa in i vår atmosfär äventyrar oundvikligen deras förhållanden.

Men ett team forskare, bestående av Aaron Cavosie, Phil Bland, Noreen Evans, Kai Rankenburg, Malcolm Roberts och Luigi Folco analyserade några glasbitar som hittades vid en meteoritnedslagningsplats med minst 13 kratrar, cirka 5000 år gamla i Northern Territory, Australien, kallad Henbury Crater Fields.

Glasbitar i en australisk krater, de kommer från en annan värld

Glasbit från Henbury Fields

Science Direct

Glas produceras av människan, men i verkligheten finns det också i naturen i form av obsidian, genererat av vulkaner och välkänt sedan urminnes tider. Blixt- och asteroidnedslag kan också producera naturligt glas, om än i mycket mindre mängder. Endast en noggran analys kan avslöja glasets verkliga ursprung: fragmenten som hittats i Henbury Crater Fields, även kallat TatyeyeKepmwere och som är 145 meter i diameter, tillhör sorten "IIIAB-järn". I själva verket är det metallbitar som består av järn, kobolt och nickel som väger 11 kg och kommer från kärnan i en nu förstörd värld.

För 4.700 år sedan kraschade en meteorit på flera ton, med en hastighet på över 64.000 km i timmen, på denna plats. Vid nedslaget smälte den alstrade värmen både meteoriten och stenen. En del av detta smälta och upplösta material bildade droppar som "sprutade" ut från kratrarna, som när de svalnade gav upphov till små glasliknande skräpbitar av vulkaniskt ursprung.

10% av glasbitarna från den australienska kratern består av smält meteorit

Glasprov i ett laboratorieprovrör

Science Direct

Proverna som undersöks i laboratorium innehåller både grundämnen som härrör från den lokala sandstenen och höga halter av järn, kobolt och nickel, i mängder som är betydligt högre än de bergarter som finns i kratrarna. Detta betyder att 10% av glasbitarna består av smält meteorit. Även om denna procentandel kan verka låg, är den faktiskt helt otrolig: de smälta stenarna i asteroiden som tros vara ansvarig för dinosauriernas död innehåller en mängd på mindre än 0,1%.

Dessutom finns det höga halter av iridium, krom och andra element tillhörande platinakategorin i Henbury-glaset, som är väldigt sällsynt i de flesta bergarter på jorden: ett ytterligare bevis på kosmiskt ursprung.

Glas som liknar detta har även hittats i Kamil-kratern i Egypten och Wabar-kratern i Saudiarabien, fast mindre och nyare.

I Australien finns det 32 platser med meteoritnedslag av totalt cirka 200 globalt.

I slutändan är meteoritskräpet som upptäcktes i glaset ett avgörande bevis på att kratern skapades av en asteroids nedslag vid den punkten på jorden.

NASA investerar 11 miljarder dollar för att hämta bergprover från Mars med Perserverance-rovern till jorden: upptäckten av kosmos, både på vår planet och från rymden, fortsätter alltjämt.

Source:

Image credit: Jon Taylo/Wikimedia commons - CC BY-SA 2.0 DEED