Vetenskapsmän kartlägger den genetiska koden för den otroliga maneten som lever för evigt

03 September 2022

Föryngras snarare än åldras? Det låter som science fiction, en filmgrej, men det kan bli verklighet och delvis är det redan det, åtminstone för en av de levande varelser som finns på vår jord. Om naturens normala förlopp är att födas, växa och sedan dö, är det inte så för en viss typ av maneter, så pass att den definieras som "odödlig". Forskare, fascinerade av dess speciella egenskap, har lyckats kartlägga manetens genetiska kod för att förstå dess hemlighet.

via NewScientist

Bachware/Wikimedia commons

Turritopsis dohrnii är en mycket speciell manet: till skillnad från landlevande varelser, inklusive människan, förutsätter inte dess livscykel ett gradvis obönhörligt förfall, utan när den väl är vuxen vänder åldrandeprocessen.

Under ett visst stadium av dess utveckling, när den bara är en stjälk av polypliknande vävnad, fäster detta exemplar sig själv på havsbotten i syfte att överleva. Om förutsättningarna är de rätta för att detta ska hända, kan den aktivera en kloningsmekanism, som så småningom antar manetens typiska geleliknande form.

När den väl nått det stadiet börjar T. dohrnii, precis som andra maneter, föröka sig. Men om dess livscykel, vid denna tidpunkt, avslutas för dess medvarelser, kan denna art återuppta sin väg mot den inledande fasen av sitt liv och föryngra sig snarare än att avsluta sin existens.

Pixabay-Not the actual photo

För att kunna identifiera orsaken till denna mekanism jämförde forskare genomet hos T.dohrnii med det hos den liknande Turritopsis rubra, som dock inte har samma möjligheter: teamet fann att den "för evigt levande maneten" hade dubbelt så många gener som var ansvariga för bevarande och återbildning av DNA

Studien avslöjade också att detta exemplar har en unik mutation, tack vare vilken försämringen av telomerer, de terminala regionerna av skyddande kromosomer bevaras, medan de hos människan tenderar att förkortas och skyndar på åldrandet.

Maria Pasqual Torner, huvudförfattare till studien, har sagt att det är osannolikt att människor kommer att ha samma möjlighet som T.dohrnii: "Det är ett misstag att tro att vi kommer att bli odödliga som den här maneten, eftersom vi inte är maneter."

I vilket fall som helst, enligt forskaren kan denna upptäckt vara användbar för att förstå mekanismerna som reglerar mänskligt åldrande, vilket ger intressant information om försämringen av vår fysiska hälsa under åldringsprocessen.