Fossila rester av dinosaurier har hittats: det välbevarade skelettet av ett 5-meters exemplar ingår

12 Juli 2022

Dinosauriernas universum har alltid fascinerat människan. Det räcker med att säga att under åren har en av världsfilmenskultfilmsagor till och med skapats, Jurassic Park. Detta intresse är också centralt i vetenskapens värld.

På senare tid har det, för första gången, hittats många perfekt bevarade dinosaurieskelett i Italien..

Den fossila upptäckten innehåller en flock med 11 dinosaurier, inklusive det största och mest kompletta dinosaurieskelettet som någonsin hittats i landet.

Låt oss se vad det handlar om.

via The Guardian

Pixabay - Not the actual photo

Italien har ett nytt personbästa, för första gången har det hittat och lyft fram många dinosaurieskelett som är i ett utmärkt bevarandetillstånd.

Upptäckten ägde rum nära ett arkeologiskt område, känt som Villaggio del Pescatore, några kilometer från Trieste i norra delen av landet.

Även om några isolerade lämningar har hittats i Italien under de senaste åren har paleontologer nu identifierat en hel grupp fossila lämningar som tillhör Tethyshadros insularis, en art som levde för 80 miljoner år sedan och är upp till fem meter långa.

"Italien är inte känt för dinosaurier och även om vi har haft lite tur tidigare har vi nu en hel flock på en dinosaurieplats": säger en professor vid universitetet i Bologna, Italien.

Pixabay - Not the actual photo

Dessutom är dinosaurier det enda fossila fyndet som har hittats på platsen. Det talas om marina reptiler, fiskar, krokodiler och även kräftdjur. Denna upptäckt har gjort det möjligt att rekonstruera en extraordinär bild av det antika ekosystemet.

"Detta är fantastiskt eftersom vi kan förstå vilken typ av miljö dinosaurier levde i": tillade experten. "Under den tiden var området mycket nära kusten i en tropisk varm och fuktig miljö, där det var lätt för dinosaurier att finna föda".

Studien utmanar därmed tidigare hypoteser, som såg Villaggio del Pescatore som en ö mitt i Tethyshavet. Dagens fynd kan tyda på att det rör sig om olika delar av marken.

Några av fossilerna visas nu upp på Naturhistoriska museum i Trieste, och experter hoppas kunna öppna en del av fyndplatsen för allmänheten.

Skulle du vilja besöka den?