Världens minsta "vulkan" finns i Italien: upptäck Monte Busca

24 April 2022

Världens minsta "vulkan" finns i Italien: upptäck Monte Busca

Vi vet väl att naturen ibland lyckas att förvåna oss på de mest märkliga sätt och i de mest ovanliga former. Fascinerande fenomen, mystiska platser och ovanliga episoder: det räcker med att se sig omkring för att upptäcka att allt detta är verkligt och att det är närmare än vad vi tror.

Ta vulkaner till exempel: sedan urminnes tider har dessa komplexa geologiska strukturer uppmärksammats av forskare och andra, och de omsluter på ett exemplariskt sätt all kraft i naturelementen. Men om du nu tänker på ett högt berg som får ett utbrott, så är det inte det vi menar, utan vi vill berätta om en mycket speciell "vulkan".

Den antas vara den minsta i världen, och den är i verkligheten inte ens en riktig vulkan, men dess alltid brinnande lågor påminner mycket om en. Är du redo att ta en tur till Italien för att upptäcka Monte Busca

via Atlas Obscura

Rosa Mauro/Wikimedia Commons

Att kalla den för en "vulkan" är fel, för Mount Busca, som finns i den italienska provinsen Forfi-Cesena, i Emilia Romagna, är vetenskapligt sett en brinnande fontän. Det handlar om ett läckage av gasfomiga kolväten från marken, som en gång väl satta i brand, har lyckats hålla lågorna konstant tända i århundranden. Och här, bland Appenninernas toppar, är det precis vad som händer.

På toppen av Monte Busca, 720 meter över havet, påminner en stenhög som ständigt avger lågor om en vulkan i miniatyr. Ingen vet säkert när elden tändes, men vad som är säkert är att platsen, på grund av denna märkliga egenskap, har en alldeles egen charm. Till och med de första vittnesmålen som beskriver den, som går tillbaka till 1577, året då historikern Leandro Alberti citerade det i sitt arbete "Beskrivning av Italien" och kallade den "ett stort fyra fots hål som brinner"

Lamberto Zannotti/Wikimedia Commons

Det är ingen slump att området där denna naturliga formation finns kallas för "Helvetet", ett namn som nära refererar till en lika skrämmande plats som finns i Turkmenistan.

Faktum är att i det asiatiska landet finns det som kallas "porten till helvetet", det vill säga en gigantisk krater som har brunnit i årtionden just på grund av samma fenomen med gasformiga kolväte läckage.

Gianni Careddu/Wikimedia Commons

Det är metanet som spontant kommer ut ur en liten spricka i marken som ger liv åt Monte Buscas ständiga lågor. Under årens lopp har det hänt att de bleknade eller till och med slocknade - till exempel vid ett kraftigt regn - men för att undvika gasläckor i det närliggande området tänds den snabbt på nytt igen av lokalbefolkningen.

Samtidigt fortsätter denna otroliga "minivulkan" att locka uppmärksamheten från besökare, åskådare, vandrare och geologientusiaster, som kommer till det stora bergsfältet där den ligger för att observera och föreviga den på nära håll.

Kände du redan till detta lilla men fascinerande naturfenomen?