Svampar skulle kunna "prata" med varandra genom att använda ungefär 50 "ord": det säger en forskning

13 April 2022

Svampar som pratar med varandra? Om vi fick en sådan fråga skulle vi genast komma på något skämtsamt, kanske ett overkligt eller åtminstone paradoxalt svar. Ändå, även om det kan verka otroligt, beskriver det som har framkommit från den forskning vi ska berätta om, ett liknande scenario.

Det är faktiskt inget skämt, eftersom forskningen i fråga  har undersökt just den kommunikativa potentialen hos dessa naturliga element. Från art till art finns det många skillnader, men substansen är denna: genom elektriska impulser kan svampar "prata", de berättar för varandra när det finns potentiella faror eller källor till föda

Är du redo att upptäcka mer i detalj denna vetenskapliga upptäckt som verkar tagen ur en saga?

via Royal Society Open Science

Mark/Wikimedia - Not the actual photo

Studien publicerades av Royal Society Open Science och utgår från en mycket enkel princip. Det handlar om neuroner i vår hjärna som kommunicerar genom förändringar i elektrisk potential, men nästan alla varelser utan nervsystem producerar samma sorts plötsliga förändringar och toppar. Och svampar är inget undantag.

Topparna och de elektriska impulserna skulle därför vara just det "språk" som svampar använder för att kommunicera. Professor Andrew Adamatzky, en av författarna till forskningen, bekräftar detta med säkerhet och specificerar att dessa naturliga element, för att överföra meddelande till varandra, också skulle ha  ett slags "vokabulär" som består av ett 50-tal "ord".

Naturligtvis är det inte vetenskapligt korrekt att kalla dem så, men för att vara tydlig är det just den handlingen som impulserna som färdas genom mycelet hos svamparna som växer på samma mark utför. De undersökningar som gjorts av forskarna talar trots allt tydligt: ju fler svampar som växer från samma mycel, desto fler meddelanden kommer de att kunna utbyta. Tack vare elektroder kunde Adamatzky och hans team exakt fånga och katalogisera produktionen av elektriska impulser från varje svamp.

Royal Society Open Science

"Vi vet inte om det finns ett direkt samband mellan dessa meddelanden som utbyts och det mänskliga språket - säger han - kanske inte, men det finns många likheter i behandlingen av informationen. Hypotesen är att svampar 'pratar med varandra' precis på samma sätt som andra skapelser, meddelar varandra om föda och eventuell fara". Adamatzky, i denna mening, var förvånad över att verifiera att de elektriska signalerna avgav en skarp topp i sådana situationer. Men det är inte allt.

Genom att matematiskt analysera impulserna och jämföra dem med det mänskliga språket - specifikt med det engelska - drog forskarna slutsatsen att längden på svamparnas "ord" är ganska lik engelska termer. "Det är möjligt att detta inte betyder något - erkänner Adamatzky - men möjligheten att tolka det som dessa organismer säger är verkligt och intressant".

Kort sagt: ett nytt och ovanligt perspektiv framträder ur denna forskning. Vad tror du? Kommer du att se på svamp på ett annat sätt i framtiden?