Forskare varnar för potentiella risker från kommande solstormar för järnvägssystemet

14 December 2023

Ännu en varning från forskare: bland de möjliga konsekvenserna av en solstorm finns också potentiella järnvägsolyckor. Här är varför och vad som kan hända.

Solaktivitet i geomagnetiska stormar

NASA - https://www.esa.int/ESA_Multimedia/Images/2007/10/The_Sun-Earth_connection/Wikimedia commons - Public Domain

Solstormar är komplexa och fascinerande händelser som involverar solens dynamiska aktivitet. Dessa fenomen är kopplade till förändringar i solens magnetfält och manifesteras genom explosioner, koronala massutbrott och annan intensiv magnetisk aktivitet. När dessa når vår planet kan de påverka magnetosfären och orsaka störningar i radiokommunikation, skada satelliter i omloppsbana och generera spektakulära norrsken.

Att förstå dessa händelser är nyckeln till att mildra de negativa effekterna på Jordens teknologier och förbättra kunskapen om vårt solsystem. Men som det ser ut just nu har inte bara en expert förutspått de möjliga - såväl som sannolika - konsekvenserna för vårt internetnätverk, utan nu varnar forskare också för att allvarliga konsekvenser kan uppstå även på järnvägsnätet.

Faktum är att en studie visar att, specifikt i Storbritannien, en liknande händelse skulle kunna invertera färgerna på trafikljusen som reglerar tågtrafiken, vilket kan orsaka olyckor. Om förseningar, driftstörningar och plötsliga haverier verkar vara vanliga besvär som prövar tålamodet hos resenärer, pendlare och tågpersonal dagligen, kan saker och ting bli värre snabbare än vad vi kan föreställa oss.

Solstormar och järnvägssystem, möjliga signalinversioner

Pexels

Detta fenomen kan därför störa järnvägstrafikljusen och invertera den röda färgen till grön. Därför skulle stoppskylten visa grönt ljus för passerande tåg. För första gången behandlas denna möjlighet mer på djupet, eftersom man tills nu bara har undersökt andra möjliga terrestra konsekvenser som kan orsakas av en solstorm, såsom elsystem-, olje- och gasledningar.

"Effekterna på järnvägssignaleringsinfrastrukturer är fortfarande en dåligt åtgärdad aspekt, även fast det är känt att dessa system har drabbats av negativa effekter tidigare på grund av geomagnetisk aktivitet." står det i studien. "Denna studie utökar nyare modellering av geomagnetiska effekter på DC-signalering för AC-elektrifierade järnvägar i Storbritannien som analyserade fel på 'höger sida' där gröna signaler blir röda. Den utökade modellen som rapporteras här tillåter studier av fel från 'fel sida' där röda signaler blir gröna: ett potentiellt farligt felläge.".

Huvudförfattaren till studien och Lancaster University-forskaren Cameron Patterson säger att forskningen "visar att slumpmässigt väder representerar en allvarlig, om än sällsynt, risk för järnvägssignalsystemet, vilket kan leda till mer kritiska säkerhetskonsekvenser. Denna naturliga fara måste tas på allvar.".

Faktum är att även om en solstorm med så hög effekt inte är ett frekvent fenomen, bör alla möjliga effekter på vår planet inte underskattas och framför allt krävs det förebyggande åtgärder för att hantera en nödsituation.

Inbjudan av forskare att vidta förebyggande åtgärder inom järnvägssektorn

Freepik

Men kan vi förutspå ankomsten av en solstorm? En ny koppling har hittats mellan vår stjärnas magnetfält och solfläckscykeln, vilket kan hjälpa till att uppskatta när solaktiviteten, som har en elvaårig cykel, kommer att nå sin topp. Nästa förväntas inträffa 2024. För att förstå hur detta kan påverka Englands järnvägssystem, tittar forskarna på Preston till Lancaster-delen av West Coast Main Line och linjen från Glasgow till Edinburgh. Modellerna som används har belyst hur solflammor kan producera geomagnetiskt inducerande strömmar, som på ett avgörande sätt kan störa överföringen och eldistribution.

"Genom att bygga en datormodell av spårsignalkretsar med realistiska specifikationer för de olika komponenterna i systemet fann vi att rymdväder som kan utlösa fel i dessa spårkretsar förväntas i Storbritannien med några decennier" förklarade Patterson.

Dessutom, mindre solstormar som inträffar vart tionde till tjugoende år, skulle lättare kunna orsaka felet röd-grön vändning än grön-röd.

Utifrån detta vill forskarna uppmana järnvägsbranschen att vidta förebyggande motåtgärder. Professor Jim Wild, medförfattare till studien, säger:

"Andra industrier som flyg, produktion och överföring av el, och rymdsektorn överväger riskerna för deras verksamheter och undersöker hur de kan minska dem. Det är väldigt viktigt att även järnvägssektorn ingår i denna planering. I framtiden kan vi se rymdväderprognoser för att fatta beslut om att ställa in all tågtrafik om en extrem händelse förutses, på samma sätt som väderprognoser används för närvarande.".

Vad tror du om de överväganden som framkom i denna studie?