Fossilen av en ung dinosaurie har hittats: i dess mage syns fortfarande den sista måltiden

14 December 2023

Naturen slutar aldrig att förvåna, även och särskilt när det handlar om fossiler: ett dinosaurieexemplar har hittats med en minst sagt oroande sak i dess mage. Här är vad det handlar om.

Gorgosaurus libratus, en nära släkting till Tyrannosaurus rex

University of Calgary/Youtube

Fossiler av dinosaurier är redan i sig ett minst sagt spännande fynd, men fallet vi ska prata om är inget annat än exceptionellt. Paleontologer har stött på exemplaret av en ung tyrannosaurie, Gorgonsaurus libratus. Det är en teropoddinosaurie som levde under övre kritaperioden, för cirka 76-75 miljoner år sedan, och är nära besläktad med den välkända Tyrannosaurus rex. Dess vetenskapliga namn, "Gorgosaurus", kommer från grekiskan och betyder "häftig ödla", vilket antyder dess höga predationsnivå. En tvåbent med korta övre extremiteter, dess skalle var avlång och robust, med spetsiga tänder som tyder på en köttätande diet. Dess kroppsstruktur indikerar att den var anpassad för att springa och jaga aktivt.

Vanlig i Nordamerika, särskilt i Kanada och västra USA, dess storlek var varierande, men man uppskattar att den kunde nå en längd på 8-9 meter och en höjd på cirka 3 meter. En sann förhistorisk jätte, som ockuperade första plats i näringskedjan i sitt ekosystem. Det antas att den jagade stora växtätare som hadrosaurider och ceratopsider: dess tänder och käkstyrka gjorde att den kunde ta itu med betydande byten. Det senaste fossil som hittats bekräftar vissa teorier i detta avseende, särskilt innehållet i dess mage.

Nedre extremiteter av fågelliknande dinosaurier hittades i fossilets mage

Science Advances

I magen på det utdöda exemplaret fanns dess sista måltid, endast delvis smält: det var underbenen av två dinosurier som liknar fåglar. Informationen om biologi och beteenden hos Gorgosaurus libratus härleds huvudsakligen från analys av fossiler och från jämförande studier av andra dinosaurier, men som med många andra arter finns det fortfarande flera osäkerheter om den ekologiska dynamiken som kännetecknade den. Detta otroliga fynd avslöjar dock extraordinär information om dess matvanor.

Exemplaret i fråga var mellan fem till sju år gammal, vägde cirka 335 kg, cirka 15 meter långt och liknande en människas höjd. Den ansvariga till fyndet är teknikern vid Royal Tyrrel Museum of Paleontology, Darren Tanke, som 2009 upptäckte det i ravinerna i Dinosaur Provincial Park i Alberta, Kanada. Fossilet hittades under jord, liggandes på dess vänstra sida, men under utvinningsmanöverna av det märkte han en oroande detalj: små ben som tillhörde extremiteter stack ut från bröstkorgen. En efterföljande analys klargjorde att de hade tillhört emplar av Citipes elegans, av en storlek jämförbar med en kalkon

Gorgosaurus hade även en diet baserad på ålder: bekräftelsen

Royal Tyrrell Museum of Palaeontology/Fcebook

Darla Zelenitsky: paleontolog på University of Calgary och medförfattare till studien, uppgav att "detta är en fossil som man bara upptäcker en gång under sin karriär. Detta unga exemplar hade en väldigt smal skalle, spetsformade tänder och kunde förmodligen lätt ha slitit av bakbenen på dessa djur.".

Paleontologer från hela världen, som dock inte var inblandade i denna forskning, kallade upptäckten för otrolig av olika anledningar, först och främst för att innehållet i dess mage fortfarande var intakt, vilket också visade att den hade ätit två olika ransoner innan den slutligen somnade in definitivt. Faktumet att det är ett så ungt exemplar ger oss också information om dinosaurier i en annan ålder än den typiskt observerande vuxna. Före 11 års ålder var Gorgosaurus nästan helt andra sorters dinosaurer jämfört med sina förfäder, med en lättare, smidigare kropp och ett mindre krossande grepp på grund av mer rundade tänder.

Denna förändring i fysiologi ledde till teorin att tyrannosaurier annammade olika sorters dieter beroende på vilket utvecklingsstadie de befann sig i och livnärde sig på små byten i unga år. Francois Therrien från Royal Tyrrell Museum of Paleontology sa:

"Detta hade föreslagits tidigare, men vi hade inga bevis på att det kunde vara så. Allt var baserat på modeller och antaganden.".

Istället för att äta upp hela bytet, förklarade forskarna, åt tyrannosaurien endast bakbenen, den del av kroppen som var mest köttig. De båda Citipes elegans var ungefär ett år gamla. De olika stadierna av matsmältningen hos denna unga dinosaurie indikerar att måltiden inträffade timmar eller till och med dagar från varandra. Det faktum att både bytet och rovdjuret har förblivit i samma position fram till våra dagar gör denna upptäckt ännu mer sällsynt och överraskande, samt bekräftar de teorier som hittills formulerats om denna art, men aldrig bekräftats.

Väldigt imponerande , eller hur?