En enorm 115 år gammal fossil har hittats på en strand: väger mer än 100 kilo

01 December 2023

En enorm 115 år gammal fossil har hittats på en strand: väger mer än 100 kilo

En enorm och väldigt tung fossil som går tillbaka till för 115 år sedan har hittats på Isle of Wight av fossilsamlaren Jack Wonfor. Att hitta fossiler är inte bara en möjlighet för att kunna upptäcka något om vår planets förflutna, utan dessutom en spännande händelse ur alla synvinklar.
Låt oss se hur Jack hittade en så gammal fossil, och vad han tänker göra med den efter dess rengöring.

En 115 år gammal fossil hittad på Isle of Wight

Wight Coast Fossils/Facebook

Charlie Bay är ett fossilrikt område på den sydvästra kusten av Isle of Wight, Storbritannien. Lokalbefolkningen kallar den för Dinosaur Island, tack vare de många fynden som ger oss en inblick i livet för miljoner år sedan. Under årens lopp har fossiler av nautiloider, hajar, fiskar och marina reptiler hittats, många av dessa tack vare Wight Coast Fossil-organisationen. Jack Wonfor, medgrundare av föreningen, har en expertblick och han har nyligen hittat en gigantisk ammonitfossil.

Daterad till för mer än 115 miljoner år sedan och väger mer än 100 Kg, är det ett extraordinärt fynd just på grund av dess storlek, men inte bara. Jack definierar upptäckten som den bästa i sitt liv även om inte den lättaste. Faktum är att upptäckten var enkel jämfört med ansträngningen att befria fossilen från stenen, ett åtagande som varade i över sex timmar.

En ammonit från Krita: vad kommer att hända med fossilen som Jack hittade?

Wight Coast Fossils/Facebook

Att hitta en så gammal fossil och befria den från klippstenen var ett spännande händelse, trots ansträngningen. Jack delade sin glädje och berättade om sina ansträngningar med att mejsla stenen och göra stenblocket med ammonit från Krita mer hanterbart. Till och med när den hade lossnat vägde den över 100 kg, vilket gjorde transporten svårare än väntat. Jack och hans följeslagare var tvugna att använda en stång och ett rep för att inte skada ammoniten.

Efter nästan en veckas ansträngning nådde teamet Jacks bil med det förhistoriska fossilet. Av omsorgen vid transporteringen kan man förstå hängivenheten till fynden och dess bevarande. Som Wight Coast Fossil själv säger, kommer Jack Wonfor att donera ammonitfossilen till Isle of Wight Natural History Museum. På så sätt kommer alla att kunna beundra det.

Fossiler på Isle of Wight, dinosauriernas verkliga ö

Wight Coast Fossils/Facebook

Vi har redan sett hur Isle of Wight också är känd som Dinosaur Island. Upptäckter av fossiler, som ammonit, sker ofta och inte bara av marina varelser. Faktum är att en ny dinosaurieart som kallas Vectipelta barreti upptäcktes nyligen. Det var en bepansrad växtätare som visar likheten med ankylosaurier som fanns i Kina, vilket tyder på en migration från Asien till Europa i den tidiga Kritatiden.

Upptäckten lägger inte bara till en ny art till Isle of Wight-upptäckten, utan bidrar också till vår förståelse av migrationsdynamiken hos vissa dinosaurier. Dessutom understryker det öns betydelse även i studier av dinosauriernas död. För detta fynd, liksom för den 115 år gamla ammoniten, kommer forskare att studera fossilerna och fördjupa vår kunskap om det förflutna. Med varje upptäckt faller en pusselbit på plats, i hopp om att skapa en bredare bild av förhistorien och livet på jorden för miljoner år sedan.