Forskare har upptäckt ett mystiskt kosmiskt objekt som sänder ut mycket kraftfulla radiosignaler: "aldrig sett något liknande"

19 Februari 2022

När vi pratar om "oidentifierat rymdobjekt", färdas vårt sinne omedelbart mot sci-fi och mystiska miljöer, någonting som är på gränsen mellan verklighet och fantasi. Bortsett från extravaganta teorier, händer det ibland att forskare stöter på föremål som de till en början inte kan kategorisera eller förklara. Precis som det som hände med teamet av de australienska astronomerna som vi ska berätta om.

Objektet för deras häpnad och deras studie är ett mystiskt roterande föremål som avger kraftfulla radiosignaler med jämna mellanrum i vår Vintergata. Det stämmer, och det som gör denna himlakropp ännu mer fascinerande är att den - enligt experternas eget erkännande - inte liknar någonting känt hittills. Är du redo att ta en närmare titt?

via International Center for Astronomy Research

ICRAR.org

18 minuter och 10 sekunder: detta är mellanrummet för de starka radiosignaler som det oidentifierade rymdobjektet sänder ut, som varar ungefär en minut. Tre gånger i timmen sänder denna roterande kropp ut signaler som är mycket starkare än de kända. Av denna anledning, men inte bara, väcktes omedelbart uppmärksamheten hos de australiensiska astronomer som upptäckte den, en grupp forskare från International Center for Radio Astronomy Research. .

"Den upptäcktes helt plötsligt - förklarade en av dem, Natasha Hurley-Walkeroch det var till och med lite oroande för oss astronomer, eftersom vi vet att det inte finns något känt i himlen som beter sig så här". Det är ingen slump att föremålet har definierats "spökligt", med tanke på dess intermittens i manifestationen och dess starka ljusstyrka.

ICRAR.org

Den är mindre än solen och relativt "nära" och den befinner sig i vår "galaktiska innergård" cirka 4000 ljusår från Jorden. Ett avstånd som dock får oss att förstå dess betydelse. Ett signal som dyker upp och försvinner som, enligt Dr. Hurley-Walker, är ett tydligt tecken på en stjärna i slutet av sin livscykel.

Men ingen av dem, förrän nu, har någonsin tidigare visat så intensiva egenskaper. Av denna anledning är forskare benägna att tro att det är en ny sorts magnetar, det vill säga en "typ av neutronstjärna som vänder mycket långsamt på sig själv, och omvandlar magnetisk energi till radiovågor på ett mycket mer effektivt sätt än vad vi har sett tidigare".

ICRAR.org

Alltså en riktigt spännande upptäckt eftersom det kan vara den första i en längre serie, centrerad just på kosmiska objekt, som det kanske finns fler av i den djupa rymden. "Nya upptäckter kommer att berätta för oss om detta var en sällsynt engångshändelse eller om det var en del av en stor grupp stjärnor som vi inte har upptäckt tidigare".

Oavsett ursprung och vad det är för sort, är det verkligen fascinerande, eller hur?