Hjärntumör: ett team av italienska forskare har upptäckt en växt som kan hjälpa till att stoppa den

10 December 2021

Ibland får vi vara med om upptäckter inom det medicinskt-vetenskapliga området som verkligen kan ge oss lite hopp, särskilt när det gäller behandlingar av patologier som tyvärr orsakar många problem och svårigheter för människor. Det är läge att säga det när man läser nyheterna som sprids av ett italienskt medicinskt team, huvudpersoner i en forskning av möjliga behandlingar av en tumör i hjärnan.

Publicerad i den prestigefyllda tidskriften Biology, fokuserade studien på en växts otroliga egenskaper. Det stämmer, även om det inte känns som så "vetenskapligt" skulle detta naturliga element, vi ska berätta om, vara en verklig bra upptäckt för att hantera en av de mest aggressiva tumörer som kan påverka hjärnan, glioblastom multiform

via Neuromed

LiChieh Pan/Flickr

Det var forskare från Neuromed Molecular Neuropathology Laboratory, ett italienskt neurologiskt institut beläget i Pozzoli, Molise, som gjorde upptäckten. De undersökte ämnena som utvinns från Gymnema sylvestre, en växt som finns i Afrika, Australien och Asien, främst i form av en buske och klätterväxt.

Genom att använda och koppla dess element i terapier som används för att behandla glioblastom multiform, märkte forskarna att växtens extrakt effektivt kan motverka och hämma tillväxten av cancerceller och reglera dess ämnesomsättning.

Biology

I synnerhet, enligt vad experterna har gjort känt, skulle effekten av Gymnea sylvestre verka på cancer genom att generera autofagi av dess celler, det är en mekanism som i själva verket ser dem självförstörande. "Aktivering av denna process i massor - förklarar Dr. Antonella Arcella - leder till omfattande förstörelse av tumören. Dessa lösningar kan kombineras med konventionella terapier, som fortfarande är grunden mot glioblastom, en av de mest aggressiva cancerformerna, vars behandling är särskilt svår".

Lalithamba/Wikimedia

Det är uppenbart, att i ljuset av allt detta, att kunna motverka det också genom substanser och terapier av naturligt ursprung utgör en betydande steg framåt och Gymnea sylvestre, i detta, verkar ha träffat målet. Det måste också sägas att denna växt har varit känd länge för sina terapeutiska effekter: inom traditionell kinesisk och ayurvedisk medicin används den faktiskt i många områden för att främja välbefinnandet och i synnerhet för att bekämpa diabetes.

Uppmuntrande och vetenskapligt bevisade resultat av ett värdefullt element som naturen erbjuder oss, och som verkar kunna visa sig vara ett giltigt hjälpmedel för att lindra lidandet hos många människor. Underbara nyheter, eller hur?