Världens största digitalkamera har skapats: den kommer att observera universum med sina 3200 megapixel

12 April 2024

Konstruktionen av världens största digitalkamera har slutförts. LSST-kameran kommer snart att monteras på Vera C. Rubin-observatoriet i Chile, där den kan övervaka rymden med en klarhet som aldrig tidigare skådats. Låt oss se varför den här kameran lovar att revolutionera vår förståelse av universum och vad den ska användas till inom en snar framtid.

Världens största digitalkamera, för att granska universum

Funktioner hos LSST-kameran med 3200 megapixels

SLAC National Accelerator Laboratory/Youtube

Det tog 20 år för teamet av forskare och ingenjörer från SLAC National Accelerator Laboratory att färdigställa världens största digitalkamera. LSST-kameran, en akronym för Legacy Survey of Space and Time, eller historisk undersökning av rymden och tiden, är en riktig jätte med 3200 megapixels. Efter installationen på det chilenska observatoriet Simonyi Survey Telescope, kommer LSST-kameran att kunna granska universum med en klarhet som helt saknar motstycke.

Projektet, finansierat av National Science Foundation och United States Department of Energy, kommer nu äntligen till liv. Vera C. Rubin-observatoriet kommer att kunna tillhandahålla en enorm mängd data om den södra delen av himlen. Med hopp om att få svar på frågor om mörk materia, mörk energi och andra mysterier i universum.

Detta är varför LSST-kameran är ett av de mest avancerade instrumenten i världen

En tjänsteman bredvid LSST-kameran i laboratoriet

SLAC National Accelerator Laboratory

Lika stor som en SUV är LSST-kameran inte bara världens största digitalkamera, utan har också en hel rad viktiga tekniska specifikationer för att kunna utföra sitt uppdrag. Först och främst väger den cirka 3 ton och har en lins på en och en halv meter i diameter, den har dessutom ytterligare en på 90 centimeter, utformad för att täta vakuumkammaren. LSST-kamerans fokalplan består av 201 individuella CCD-sensorer med pixlar 10 mikron breda, eller 10 tusendelar av en millimeter. Men den revolutionerande omfattningen av denna enhet slutar inte med det.

Faktum är att LSST-kameran kommer att kunna fånga detaljer över ett aldrig tidigare skådat synfält. Vanligtvis är det James Webb Space Teleskope eller Hubble som tar bilder över ett smalt respektive brett synfält. Men nu kommer världens största digitalkamera att täcka en mycket större del av himlen. Professor Roodman, biträdande chef på Vera C. Rubin-observatoriet säger:

Dess bilder är så detaljerande att den kunde upptäcka en golfboll på cirka 25 kilometers avstånd, som täcker en himmelsträcka sju gånger bredare än fullmånen. Dessa bilder, med miljarder stjärnor och galaxer, kommer att hjälpa oss att avslöja universums hemligheter.

Observationen av universum med en aldrig tidigare skådad klarhet

LSST-kameran kommer att kunna ta 3200 megapixelbilder, det vill säga med detaljer och en skärpa som aldrig tidigare skådats. För att ta ett exempel, de bästa kamerorna i de bästa smarttelefoner kan nå 50 megapixlar, kanske till och med 100. För att återge en bild som erhållits från LSST-kameran skulle 1500 Full HD tv-apparater behövas arrangerade för att bilda en enorm tv. Allt detta i syfte att kartlägga positioner och mäta ljusstyrkan hos många himlakroppar på den södra sidan.

Detaljerna som tillhandahålls av LSST-kameran kommer att hjälpa forskarna att studera gravitationslinser, universums struktur och galaxernas utveckling. Det kommer också vara möjligt att studera mörk materiemassa och supernovor, för att inte förglömma övervakningen av asteroider som kan vara farliga för vår planet.
Kort sagt, från vilken synvinkel vi än ser på den, är denna nya digitalkamera som utvecklats av SLAC på väg vända ett nytt, väldigt kraftfullt öga mot rymden och universum. I hopp om att det kan hjälpa oss att lösa några av kosmos alla mysterier, eller till och med bara ett. Det skulle räcka.