Tecken ritade av människor upptäckta nära fossila spår av dinosaurier: finns det ett samband?

06 April 2024

Icke-fågeldinosaurier levde för tiotals miljoner år sedan och dog ut i slutet av kritatiden, vilket framkallade uppkomsten av däggdjur och därmed människan.

Människor och icke-fågeldinosaurier levde inte på samma platser, inte heller under samma perioder, men det har dock hänt att man har gjort upptäckter med märkliga samband ur arkeologisk och paleontologisk synvinkel.

Till exempel verkar den tidens invånarna i Sydamerika ha inspirerats av dinosauriernas fossila spår för att skapa några hällristningar i östra Brasilien. Ett intressant sammanträffande.

Hällristningar av människor bredvid dinosauriers fossila spår: studien

Troiano et al./ Scientific Reports 2024

Vi befinner oss i Paraíba i Brasilien, där några arkeologer har upptäckt en djupgående koppling mellan hällristningar av människan och dinosauriespår från nedre Krita. I studien publicerad i tidskriften Scientific Reports lyfter forskarna fram hur hällkonsten i området skapades medvetet kring dinosauriespår som går tillbaka 100 miljoner år.

I själva verket, trots antalet hällristningar som identifierats, finns det ingen överlappning mellan dem och de fossila avtrycken och inte heller några skador på de sistnämnda. I grund och botten är det som om forntida människor valde att inte skapa sin hällkonst på dessa avtryck.

I och för sig kan det för de brasilianska arkeologerna verka som obetydlig upptäckt. Ändå räcker det med att stanna upp ett ögonblick för att förstå att vår uppmärksamhet mot förhistorien inte är densamma som hos andra mänskliga grupper, nutida eller tidigare. För 200 år sedan, i Europa, rekonstruerades absurda varelser från spridda ben, medan för tusentals år sedan i Brasilien skapades hällristningar bredvid fossila spår. För att inte störa dem.

Upptäckten av hällristningar bredvid fossila avtryck

Troiano et al./ Scientific Reports 2024

I likhet med andra som redan finns i den brasilianska regionen, har hällristningarna av Serroto do Letreiro som skapats bredvid fossila spår också cirkulära och abstrakta motiv. Men om dinosauriespåren går tillbaka till för omkring 100 miljoner år sedan, hur gamla är då spåren från bergskonsten?

För att förstå detta utförde forskarna radiokoldatering på begravningsplatser som hittats i området, med resultat som antydde en ålder på mellan 2.620 och 9.400 år sedan.

Å ena sidan inkluderar avtrycken av utdöda dinosaurier theropoder, sauropoder och leguanodonter. Naturligtvis var de förhistoriska befolkningarna som bebodde Brasilien inte medvetna om naturen hos dessa spår från det förflutna. För dem var det spår som hade lämnats av nandù, flygoförmögna stora fåglar i området eller däggdjur som nu är utdöda.

Att studera det förflutna genom... det förflutna

Troiano et al./ Scientific Reports 2024

Forskarna avslöjar att bruket att skapa bergskonst runt avtryck från utdöda djur inte är speciellt för Sydamerika. De finns också på platser som ligger långt ifrån varandra som i Australien, Polen och USA.

Inget av dessa fall visar dock på ett så nära samband mellan hällristningar och dinosaurieavtryck, det är nästan som att det verkar finnas ett symboliskt samband mellan fossilavtrycken och mänskliga konstnärliga uttryck.

Det är dock för tidigt att säga med bestämdhet att det är så, men utan tvekan är hypotesen i sig väldigt fascinerande, på samma sätt som hypotesen att forntida människor hade en viss symbolisk hänsyn till dinosauriernas fossila avtryck. Å andra sidan händer det inte ofta att vi kan studera det förflutna... genom det förflutna.