James Webb-teleskopet avslöjar att vi alltid har haft fel om universum: "det finns ett utvärderingsfel"

22 Mars 2024

Vi trodde att vi visste ganska mycket om universum, men det verkar som att det inte är så: NASA:s rymdteleskop James Webb har bekräftat en möjlig felbedömning om dess expansion. Låt oss få reda på mer.

Universum expanderar snabbare än väntat

NASA, ESA, CSA, STScI, Adam G. Riess (JHU, STScI)

Vårt universum expanderar mycket snabbare än väntat: NASA:s rymdteleskop James Webb har bekräftat tidigare mätningar från rymdteleskopet Hubble, även om forskare fortfarande inte kan förstå vad som orsakat denna acceleration. De försöker förklara det som kallas "Hubble-spänningen": mätningar av närliggande astronomiska objekt avslöjar snabbare expansion, medan mätningar av det tidigare universum ger observationer av långsammare expansion. Denna diskrepans har orsakat stor förvirring, vilket leder till att kosmologer anser att det finns ett fel i standardmodellen för kosmologi eller en felaktig tolkning av information.

Av denna anledning försöker de lösa de tvivel som svävar över data som samlats in av teleskopet som skickades upp i omloppsbanan 1990 under 30 år av dess aktivitet som rör just det faktum att universum, jämfört med det vi vet, är att det expanderar snabbare än förväntat.

En ny studie hävdar dock att de högupplösta data som tillhandahålls av James Webb har gjort det möjligt att utesluta en möjlig orsak till avvikelsen som observerats av kosmetologer. Mysteriet är ännu inte löst, men det är tydligt att något har undgått fysikernas förståelse om rymden omkring oss och det handlar om "mörk energi". Som NASA förklarar, för att mäta kosmiska avstånd tas himlakroppar som kallas Cepheid varaiabla stjärnor, som är pulserande stjärnor, som referenser.

Teleskopet Webb bekräftar uppgifterna från Hubble

NASA, ESA, CSA, STScI, Adam G. Riess (JHU, STScI)

Dessa stjärnor anses vara universella indikatorer eftersom deras cykler med toppar och fall i ljusstyrka är användbar för astronomer för att fastställa vårt avstånd från stjärnan, men också avståndet mellan vår galax och andra. Teamet SHOES-forskare, supernova HO för ekvationen av mörk energis tillstånd, ledd av Nobelpristagaren i fysik Adam Reiss, jämförde observationerna av Webb-teleskopet av Cepheid-stjärnor med de av Hubble, som används för att mäta expansionshastigheten av universum.

De första bilderna från Webb bekräftar de första stegen i Hubble-konstanten, med vilken universums expansionsprocess över tid mäts. För att beräkna dess hastighet börjar astronomer med att mäta avståndet till närliggande galaxer och går sedan vidare till alltmer avlägsna galaxer. Reiss säger:

"Vi har nu täckt hela spektrumet med det Hubble har observerat och kan utesluta mätfel som orsak till Hubble-spänningen med hög tillförsikt.".

"Problemet är den kosmologiska modellen"

NASA/Wikimedia commons - Public domain

De senaste observationerna av Webb-teleskopet var av fem värdgalaxer med 1.000 Cepheid-stjärnor, inklusive den mest avlägsna galaxen där de är synliga, NGC 5468, som befinner sig 130 miljoner ljusår bort kombinerar data från båda rymdteleskopen. Enligt Reiss är det vettigt att göra fler avståndsmätningar från fler källor och använda olika instrument. Han tenderar därför att utesluta att dessa är mätfel och är mer benägen att tro på behovet att revidera den standardiserade kosmologiska modellen.

Inom en snar framtid kan utforskningen av mörk materia hjälpa till att upptäcka den verkliga orsaken till universums expansion: rymdsonden Euklid som skickades upp 2023 kommer att skapa en 3D-karta över himlen, vilket gör att den kan observera dess utveckling under de senaste 10 miljarder år. Dessutom planerar NASA också att skicka upp Nancy Grace Roman Space Telescope 2027 för att försöka avslöja mysterierna i universum.