Vatten har hittats på två asteroider i solsystemet: en extraordinär upptäckt i rymden

15 Februari 2024

En grundläggande ingrediens för liv, vatten är ganska utbrett på Jorden, närvarande hav, sjöar och floder, glaciärer och jordskorpan. Vatten finns också i solsystemet i form av is och vattenånga, till exempel på Mars och på vissa av Jupiters månar. Nyligen fann forskare även spår av vatten på två asteroider i huvudbältet. Låt oss se hur det är möjligt och vad det innebär.

SOFIA-projektet av NASA och den Tyska Rymdorganisationen

NASA/CARLA THOMAS/SOUTHWEST RESEARCH INSTITUTE

Genomförd av NASA och den Tyska Rymdorganisationen, SOFIA-projektet eller Stratospheric Observatory for Infrared Astronomy var aktivt från 2010 till 2022. Det var ett infrarött teleskop som flög på höjder av cirka 12 km med syftet att observera universum. Även om det har avslutats fortsätter studier av dess data, vilka har lett till isolering av spektrala märken av molekylärt vatten på rymdstenar. Översatt: vatten har hittats, i molekylär form, på två asteroider i huvudbältet. Anicia Arredondo, huvudförfattare till studien som berättar om upptäckten, förklarar för oss:

Asteroider är rester av planetbildningprocessen, så deras sammansättning varierar beroende på var de bildas i solnebulosan. Av särskilt intresse är fördelningen av vatten på asteroider eftersom det kan kasta ljus över hur vattnet fördes till Jorden.

Från månen till asteroider i huvudbältet

NASA/CARLA THOMAS/SOUTHWEST RESEARCH INSTITUTE

Huvudbältet är en region i solsystemet som ligger mellan Mars och Jupiters banor och är hem för många oregelbundna kroppar. Arredondo och hans team upptäckte molekylärt vatten i två asteroider från huvudbältet, 7 Iris och 20 Massalia. Deras forskning bygger på framgången från en tidigare studie som identifierade vatten i månkratern Clavius.

I båda fallen var det äntligen möjligt att skilja vatten från hydroxyl-OH och därför bekräfta närvaron av den länge eftersökta molekylen. Men det slutar inte med det, eftersom vattnet som spårats på Iris 7 och 20 Massalia liknar det som finns i stora mängder på månen. Vi pratar om ungefär en halv liter för varje kubikmeter mark, lite, men inte så lite. Vattnet är dock bundet till mineralerna som det består av eller absorberats av silikater.

Vatten på månen och asteroider: vad innebär det?

NASA/JPL-Caltech

Denna upptäckt låter oss att bättre förstå hur vatten fördelas inom och utanför solsystemet. Faktum är att asteroidernas position och sammansättning kan hjälpa oss att förstå hur vatten kom till vår planet, men också hur man kan söka efter vatten på andra planeter. Dessutom kan det inom en inte alltför avlägsen framtid finnas ett behov av att utvinna vatten från himlakroppar: att då veta var det finns skulle vara det första steget.

Kort sagt, upptäckten av molekylärt vatten på 7 Iris och 20 Massalia representerar ytterligare en startpunkt för utforskningen av vårt solsystem. I framtiden kommer observationer med instrument som är mer kraftfulla än SOFIA, som James Webb Space Telescope, att bli nödvändiga. I hopp om att fördjupa forskningen, bredda vår förståelse av universum och, varför inte, hitta planeter som kan vara värd för liv.