Nya planeter har upptäckts: de har temperaturer som är lämpliga för potentiellt liv

05 Februari 2024

Astronomer fortsätter att upptäcka nya planeter och kommer allt närmare de som potentiellt kan vara beboeliga och bebodda. Här är senaste nyheten.

Sonden TESS har upptäckt 85 stycken nya potentiellt beboeliga planeter

Pixabay

Vi vet att det finns många planeter i universum men vi har ännu inte lyckats lära känna dem alla. Sonden TESS, Transiting Exoplanet Survey Satellite, har upptäckt 4.000 sedan uppskjutningen 2018, inklusive en exoplanet av liknande storlek som Jorden, inte långt ifrån oss, men mycket yngre. Nu, tack vare denna sond, har studenter från University of Warwick, Storbritannien, identifierat 85 potentiella planeter som skulle kunna vara värd för liv.

Forskarnas mål var att undersöka data som samlats in av NASA för att hitta planeter av samma storlek som Saturnus, Jupiter och Neptunus, från ett urval av 1,4 miljoner stjärnor. Bland dessa 85 extrasolära planeter, som finns i en annan omloppsbana än solens, var 60 helt nya och med uppmuntrande egenskaper: deras temperaturer liknar dem i vårt solsystem.

Vad innebär detta? Att deras klimat skulle kunna ge de förutsättningar som krävs för att stödja livsformer.

De nya exoplaneterna har svala, beboeliga temperaturer

Pixabay

Data som samlats in av TESS och undersökts av forskningsstudenterna avslöjade därför en hel del överraskningar: jämfört med de tidigare exoplaneterna som upptäcktes av sonden har dessa "nya upptäckter" en mycket svalare och mer beboelig temperatur, eftersom de ligger på så långt avstånd från sin moderstjärna att de skulle kunna tillåta utveckling av liv.
Men hur långt ifrån oss är dessa potentiellt beboeliga världar? De är belägna på ett avstånd på cirka 112 biljoner till 24 kvintiljoner km från vår planet.

Den internationella studien leddes av forskaren Faith Hawthorn, som tillsammans med sina kollegor lyckades upptäcka transiter, det vill säga tillfälliga minskningar av stjärnors ljusstyrka på grund av himlaobjekt som passerade framför deras massa. På så sätt är det möjligt att upptäcka förekomsten av exoplaneter och även uppskatta deras storlek.

"Rymdsatelliten tar ljusstyrka från dessa stjärnor och observerar hur planeter som passerar framför dem orsakar en minskning av ljusstyrkan." förklarar Hawthorne. "På detta sätt kan vi leta efter och upptäcka nya planeter som faktiskt finns där ute i Vintergatan, och samtidigt kommer vi att lära oss nya saker om hur vårt solsystem bildades, eftersom Jorden i sig är så speciell.".

Enligt forskaren skulle det mest spännande målet vara att en dag se till att mänskligheten kan nå en av dessa exosolära planeter för "en utflykt utanför staden".

Omloppsperioden för dessa nya planeter liknar den i vårt solsystem

NASA/Wikimedia commons - Public Domain

Vanligtvis, för att känna igen närvaron av en exoplanet via sonden TESS, observeras minst tre transiteringar för att utvärdera den tid det tar för dessa främmande världar att rotera runt sin moderstjärna. I det här fallet observerades dock endast exoplaneter som bara utförde två transiter och som därför tar längre tid än andra att slutföra en omloppsbana.
Varför? Detta gör att vi kan upptäcka de som är på ett visst avstånd från sin stjärna och som följaktligen har en sval och potentiell beboelig temperatur. De 85 nya exoplaneterna slutför en omloppsbana på en beräknad tid mellan 20 och 700 dagar, medan de tidigare världarna som övervakades av sonden var betydligt närmare sin moderstjärna, med en omloppsbana på bara några dagar.

Studiens medförfattare, Sam Gill, förklarar att "att upptäcka exoplaneter från bara två transiter är ett smart sätt att hitta exoplaneter med längre perioder i transitundersökningar.".

Dessa preliminära data fungerar som en grund för att bekräfta dessa nya exoplaneter i ett senare skede, men det kommer att bli nödvändigt med ytterligare observationer.

"Det finns gott om utrymme för fortsatt forskning om dessa exoplaneter, för att lära sig mer om deras exakta omloppsperioder, oavsett om de har månar eller inte och vad exakt de är gjorda av." säger Hawthorn. Daniel Bayliss, en av författarna till studien, konstaterade att "det är väldigt spännande att hitta dessa planeter och veta att många av dem kan vara i rätt temperaturzon för att försörja liv.".

Nu återstår det bara för oss att vänta på ytterligare utveckling, som kan leda oss till beboeliga världar eller där det redan finns liv, som på vår.