Neandertal-DNA kan fastställa formen på vår näsa: en forskning bevisar det

01 Januari 2024

Neandertal-DNA kan fastställa formen på vår näsa: en forskning bevisar det

Få kroppsdelar kan vara mer utmärkande än näsan, åtminstone när det gäller mänsklig anatomi. Formerna och storlekarna på näsan är så olika att det kanske är omöjligt att hitta två exakt likadana, men vad är det som orsakar denna variation? Medan evolutionär anpassning har lett till vissa former och storlekar vet vi nu att en stor näsa testamenterades till oss av en annan människoart. Eller det är i alla fall vad vissa forskare tror.

Varifrån kommer formen på ens näsa?

Freepik

Forskare från University College of London, försöker svara på den frågan, enligt vilka vår näsa är resultatet av anpassning till de kallare klimaten i Europa och främre Orienten, efter migrationen från Afrika. Deras forskning, som publicerades i Communication Biology, involverade över 6 tusen frivilliga i Latinamerika. Teamet undersökte volontärernas ansiktsegenskaper och de genetiska egenskaperna, och de upptäckte en korrelation mellan ATF3-genen och höjden på näsan. Enligt Qing Li, huvudförfattare till studien, har det alltid antagits att formen på ens näsa har bestämts av naturligt urval och behovet av anpassning. Dessutom säger han:

Genen vi identifierade här kan ha ärvts från neandertalare för att hjälpa människor att anpassa sig till ett kallare klimat när våra förfäder flyttade från Afrika.

Höjden på näsan är från en väldigt avlägsen gen

Pexels

Enligt vad forskarna fann påverkar ATF3-genen i ansiktsformen i 33 regioner av genomet. Det som är slående är dock att även individer med indiskt eller östasiatiskt ursprung visar en betydande närvaro av genen. Det som teamet har samlat in handlar om genetiskt material som bär bevis på ett naturligt urval. I praktiken kan innehav av ATF3, en gen som vi har ärvt från neandertalare, ha gett individer en fördel. I detta avseende ingriper medförfattaren till studien, Kaustubh Adhikari:

Under de senaste 15 åren, sedan neandertalgenomet sekvenserades, har vi lärt oss att våra förfäder uppenbarligen korsades med neandertalaren, vilket har lämnat oss små fragment av DNA.

De senaste 15 åren har inte bara lett till sekvensering av arvsmassan hos vår närmaste släkting, utan det har dessutom revolutionerat vår uppfattning om neandertalaren. Inte vår "pinsamma kusin" som vi trodde en gång i tiden, utan en modern man med symboltänkande och konstnärlig smak, som lämnat oss en del av sitt DNA.

Varifrån kom neandertalnäsan?

Werner Ustorf/Wikimedia Commons - CC BY-SA 2.0 DEED / Neanderthal-Museum, Mettmann/Wikimedia Commons - CC BY-SA 4.0 DEED

Vi har sett hur DNA från vår närmaste släkting hade en direkt inverkan på näsans form. Men varifrån kommer neandertalnäsan? Det kommer en annan studie svara på, som dessutom avslöjar en massa gamla myter i processen. Neandertalarna hade tydligen inte alls utstående käkar för att kunna bita med mer kraft, utan för att värma stora volymer av luft som de andades in. Och detsamma kan sägas om näsan.

Faktum är att neandertalare hade näsborrar som var 30% större än våra, för att kunna hantera kalla och torra klimat mer effektivt. Deras näsor, större än Homo sapiens, tillät därför större luftcirkulation, vilket var avgörande för ett aktivt liv under ogynnsamma miljöförhållanden. Så när du ser din näsa i spegeln, vet du nu att neandertalaren inte bara har bidragit till dess form, utan vet också varför.