De första bilderna av Psyche från rymden: NASA-uppdraget har redan tillryggalagt 26 miljoner km

23 December 2023

NASA:s Psyche-uppdrag startade med uppskjutningen från Kennedy Space Center i början av oktober 2023. Rymdsonden förväntas nå sitt mål år 2029, men har redan färdats miljoner kilometer i rymden och klarat sina första tester framgångsrikt. Dessutom har Psyche skickat de första bilderna från rymden till jorden, en exceptionell prestation.

Vikten av Psyche-uppdraget

NASA/JPL-Caltech/ASU

Psyche-uppdraget har fått sitt namn från asteroiden med samma namn som tillhör huvudbältet. Det är specifikt en av de största himlakropparna som finns i omloppsbanan mellan Mars och Jupiter, med sina 250 kilometer i diameter. Det speciella med Psyche är att det är en metallisk asteroid som dock representerar mer än en enkel sten i rymden.

Denna himlakropp skulle i själva verket kunna representera en planetkärna avskalad från sina yttre lager på grund av en kollision. Dessutom visar dess sammansättning en relativ brist på järnoxider, en märklig egenskap som är värd att undersöka närmare. Och det är just detta som är Psyche-uppdragets uppgift, som lämnade Jorden i oktober 2023 och som redan befinner sig 26 miljoner kilometer från oss. NASA-forskare är angelägna om att bättre förstå bildandet av vårt solsystem, tack vare upptäckter om Psyche. Och under tiden?

Ett rymduppdrag som har fått liv

NASA/SDO

Ett rymduppdrag är inte lätt att organisera och genomföra, något som vi tror oss efter att ha sett science fiction-filmer. Tvärtom är det uppbyggt av många delar, små som stora, som ska fungera tillsammans, bra och länge. Sedan början av uppdraget har Psyche-teamet förberett sondens system för att nå viktiga milstolpar. Att målen fortfarande är flera år bort betyder inte att de får vila på sina platser.

De första miljonkilometerna var därför perfekta för att utföra funktionella tester av sonden. Men dessa tester avslöjade också något annat. Tändningen av magnetometern gav grundläggande data för att förstå hur den skulle närma sig asteroiden. Samtidigt upptäckte den dock solflammor miljontals kilometer bort. Användningen av Hall-effektpropeller visade hur man effektivt kan få Psyche till asteroiden. Slutligen överförde DSOC-systemet historiens första optiska kommunikation från den interplanetära rymden till Jorden, som täckte 16 miljoner kilometer.

De första bilderna av Psyche från rymden

NASA/JPL-Caltech/ASU

Och nu har även de första bilderna på rymden från Psyche-sonden kommit. Naturligtvis är det inte de som visar asteroiden med samma namn, men de erbjuder oss en privilegierad titt på testerna vi förklarade tidigare. När Psyche rörde sig mot huvudasteroidbältet tog dess bildsystem 68 bilder av konstellationen Fiskarna.

Tillfället var användbart för att verifiera funktionen hos denna väldigt viktiga apparat, utan vilken vi skulle ha alldeles för lite visuell data. Dessutom kommer kamerans multispektrala filtersystem att tillhandahålla viktig data för att förstå asteroidens topografi, sammansättning och geologi. Målet är att kunna skapa tredimensionella kartor över ytan av Psyche.

Ur denna synvinkel är NASA-uppdraget redan en halv framgång: för rymdresor är förväntningarna på framgång i själva verket alltid mindre optimistiska än förväntat. Under tiden väntar vi på år 2029, då Psyche äntligen kommer att röra sig in i omloppsbanan runt asteroiden och börja sända de data vi har väntat på i sex år. Och kanske kommer den också att kunna ge oss svar om hur planeterna i solsystemet bildades för miljarder år sedan.