Kolibrin kan flyga genom hål som är mindre än deras vingar: nu vet vi äntligen hur de gör

20 November 2023

Hur många saker kan en kolibri göra när den flyger? Massor, eftersom det är en av de smidigaste luftakrobater vi känner till. Och nu har forskare upptäckt hur kolibrin lyckas övervinna den enda begränsning den har när den flyger: detta är vad det handlar om.

Kolibrin, små färgglada fåglar som är väldigt smidiga när de flyger

Mdf, edited by Fir0002/Wikimedia commons - CC BY-SA 3.0

Kolibrier äe väldigt fascinerande fåglar, kända för sin imponerande smidighet under flygning och de suggestiva färgerna på fjädrarna. De tillhör familjen Trochilidae, är utbredda i Amerika, från Alaska till södra änden av Latinamerika.

Även om de är fåglar som vanligtvis förknippas med tropiska miljöer, har vissa arter anpassat sig till att leva i avgjort mindre varma klimat. Deras främsta egenhet gäller deras vingar, små och otroligt snabba, som gör att kolibrier kan göra snabba och hastiga rörelser, flyga baklänges och till och med förbli i samma position medan de hänger i luften.

Men för att bibehålla deras smidighet måste de konsumera stora mängder mat, som huvudsakligen består av nektar, erhållen från blommor via sin långa och tunna näbb. Eftersom de är rika på sockerarter ger detta näringsämne stor energi, men kolibrier livnär sig även på insekter och små ryggradsdjur från vilka de får en del viktiga proteiner.

En studie har visat en överraskande ny egenskap hos dessa fåglar: de kan inte bara flyga baklänges och tvärvända i luften, utan också passera genom utrymmen som är mindre än deras vingar. Hur är det möjligt.

Sidledsmanövrering av kolibrier i trånga utrymmen: studien

Pixabay

Kolibrier är de enda fåglar som kan göra snabba och exakta rörelser bakåt medan de flyger, men de är inte bland de fåglar som kan vika in vingarna under flygning för att kunna passera genom trånga utrymmen: denna egenskap tillhör många andra fåglar, men inte kolibrin. Detta beror på att deras vingar inte är tillräckligt flexibla för att till exempel böjas, för att komma igen springor bland tjock, trasslig vegetation.

Men tydligen finns det en art som i synnerhet är kapabel att möta dessa utmaningar: det är Calypte Anna, eller Kolibri Anna. Detta rapporterades av forskare från University of Berkeley, Kalifornien, som upptäckte hur denna art kan flyga lateralt igenom en spricka utan att stöta i dess kanter.

En kolibrihane av arten Anna passerade genom ett åtta centimetershål, alltså fyra centimeter mindre än dess vingspann, som mäter tolv. genom att observera den lateralt och med något sänkt blick kunde de se hur den korsade springan i en lateral vinkel och flaxade med vingarna utan att stöta i kanterna. Ett andra klipp visar hur fågeln sträcker ut sina vingar mot kroppen när den susar genom hålet som en liten missil.

studien kan man läsa: "Många fåglar flyger rutinmässigt snabbt genom tät vegetation som kännetecknas av strukturer och tomrum av varierande storlek. Att framgångsrikt navigera i dessa rörliga miljöer kräver manövrering genom snäva restriktioner mellan hinder. Vi visar att Kolibri Anna (Calypte Anna) kan ta sig fram i öppningar som är mindre än dess vingar i diameter med hjälp av en sidomanöver av kontinuerliga, bilaterala assymmetriska vingrörelser. Det som är avgörande för denna manöver är att den tillåter kolibrin att fortsätta flaxa med vingarna medan den tar sig igenom.".

Kolibrins laterala flygning: användbar för att designa flygfordon

Robert McMorran, United States Fish and Wildlife Service/Wikimedia commons - Public Domain

Men det är inte allt: forskarna skriver också något helt överraskande. "Dessa strategier för aperture transit och tillhörande flygvägar kan informera design och algoritmer för små flygfarkoster som flyger i röriga miljöer.".

Det verkar som att data som kommer från forskningen skulle kunna göra det möjligt för ingenjörer att designa flyfordon eller robotenheter som kan röra sig i trånga utrymmen eller utrymmen som är för små för fordonens storlek.

Kolibrier är bland de bästa akrobater som naturen erbjuder oss och vi har mycket att lära av deras flygstrategi.

Marc Badger, ingenjör på Aescape och en av författarna till studien, hade ofta undrat hur kolibrin kunde klara små utrymmen, eftersom de har så styva vingar. Under sina studier på Berkeley observerade han ofta dessa små fåglar när de livnärde sig på nektar och rörde sig genom trassliga buskar utan något som hindrade dem. "Detta fick mig att tänka, hur gör de det?"

Så, tillsammans med några kollegor tränade han fyra Kolibri Annahanar att flyga i trånga utrymmen mellan två fågelkrubbor fulla av nektar. Efter att ha låtit dem acklimatisera sig skapade forskarna ett hål som var mindre än exemplarens vingspann, som de skulle behöva passera genom för att nå födan.

Detta avslöjade mysteriet: det mänskliga ögat kunde inte fånga den mycket snabba rörelsen, som avslöjades av teamets inspelning tack vare höghastighetskameror placerade i sidled under spåren. Robert Dudley, en av författarna till studien sa: "Det var en förvånande upplevelse att se den laterala förflyttningen. Att sakta ner och sedan utan att minska i höjd är ett nytt beteende för oss, som aldrig tidigare har setts.". En metod som aldrig hade upptäckts, men som nu gör dessa små, smidiga och färgglada fåglar ännu mer överraskande.