Forskare har upptäckt när vår sol kommer sluta lysa och vad som händer efter det

12 November 2023

Allt kretsar kring solen i vårt solsystem och det är omöjligt att föreställa sig en värld utan denna enorma stjärna. Men forskare har upptäckt att dess existens har ett utgångsdatum: låt oss tillsammans upptäcka hur och när det kommer att hända.

Solen, vår moderstjärna

NASA/SDO (AIA)/Wikimedia commons - Public domain

Vårt liv beror på solen, stjärnan som finns i mitten av vårt solsystem. Det är en enorm sfär som består av het gas, mestadels väte och helium, med en yttre temperatur på cirka 5 500°, medan den inre kärnan kan överstiga 15 miljoner grader Celsius. Genom en kärnreaktion som kallas fusion producerar och frigör solen massiva doser energi i form av ljus och värme: det är just detta som gör att livet på jorden kan utvecklas. Dessutom manifesterar solaktiviteten som sker under en elvaårig cykel som solfläckar och fläckar, dessa är fluktuationer som kan påverka jordens atmosfäriska förhållanden.

Allt på vår planet beror därför på solen som är 4 603 miljarder år gammal. En verkligt långlivad tillvaro, även om tidslängden i kosmos är relativ: trots dess livsviktiga betydelse verkar det dock vara avsett att få ett slut. Allt har en början och ett slut, inklusive solen: vetenskapen har upptäckt exakt när detta kommer hända och vilka konsekvenserna blir för jorden.

Detta är när solen dör

Pexels

Först och främs den "goda nyheten", vi kommer inte bevittna den definitiva solnedgången och vi kommer inte att drabbas av konsekvenserna av denna katastrofala kosmiska händelse. I vilket fall som helst så finns det redan hypoteser om slutet på vår moderstjärna: forskare trodde att den någon gång skulle mutera till en planetarisk nebulosa, eller en regnbågsskimrande bubbla av damm och gas, och en studie från 2018 upptäckte hur saker och ting verkligen kommer gå.

Solens ålder uppskattades genom att mäta årtal för andra himmelska objekt i vårt solsystem som bildades mer eller mindre samtidigt. Genom att studera och undersöka andra stjärnor har forskare uppskattat att solen kommer att nå slutet av sitt liv om ungefär 5 miljoner år. Den skulle därför för närvarande vara på ungefär en tredjedel av sin existens nu, men från och med nu fram till dess slut kommer den inte förbli oförändrad.

Om cirka 5 miljarder år kommer den heta jätten att bli röd. Dess kärna kommer att krympa, medan dess yttre skikt förväntas sträcka sig tills den når Mars omloppsbana. Men vad kommer att hända med vår planet?

Om jorden fortfarande existerar och har överlevt fram till dess, kommer den att bli uppslukad i denna process, vilket resulterar i att allt liv på jorden försvinner. Det uppskattas dock att människor bara har en miljard år kvar att tillbringa på jorden. Solens ljusstyrka ökar med 10% varje miljard år, och detta kommer att ha en extremt negativ inverkan på landlevande varelser: havens vatten kommer så småningom att förångas, medan ytan blir för varm för att tillåta nytt vatten att formas.

Vår sols öde: här är vad den kommer förvandlas till

Pexels

Studien använde datormodellering för att observera hur solen kommer att börja krympa till en vit dvärstjärna och slutligen avsluta sin existens i en planetarisk nebulosa.

Albert Zijlstra, en av författarna till studien och astrofysiker från University of Manchester, Storbritannien, avslöjade att "när en stjärna dör, skjuter den ut en massa gas och damm i rymden, känt som ett hölje, som kan nå hälften av stjärnans massa. Detta avslöjar dess kärna, som vid denna tidpunkt i stjärnans liv fortfarande fungerar.".

Men, berövad på bränsle, kommer kärnan så småningom att stängas av. "Det är först då som den heta kärnan får det utskjutna skalet att glöda i cirka 10 000 år, en period som anses kort inom astronomin. Det är detta som kommer att göra planetnebulosan synlig. Vissa är så ljusa att de kan ses från extremt stora avstånd, som sträcker sig över tiotals miljoner ljusår, där själva stjärnan skulle ha varit för svag för att kunna ses.".

Nebulosor är ganska vanliga i universum som kan observeras och de mest kända är Cat's Eye-nebulosan, Ringnebulosan, Helixnenebulosan och Bubbelnebulosan. Termen "planetarisk" förknippad med deras namn berör inte direkt planeterna, men det faktum att deras utseende, när de upptäcktes för första gången av William Herschel i slutet av 1700-talet, var mycket likt det för observerande växter som observarades med teleskop under den perioden.

"Gamla stjärnor med låg massa borde bilda svaga planetariska nebulosor än unga, mer massiva stjärnor. Detta har varit en källa till konflikter under de senaste 25 åren", säger Zijlstra. "Data hävdar att man kan få ljusa planetariska nebulosor från stjärnor med låg massa om solen, modeller säger dock att det inte är möjligt, något mindre än ungefär dubbelt så mycket av solen skulle ha gett en planetarisk nebulosa för svag att ses.".

Studien 2018 löste dock problemet och visade att solen har ungefär den nedre massagränsen för en stjärna som kan producera en synlig nebulosa. En massa mindre än 1,1 gånger solens, kan nämligen inte producera en lysande nebulosa.

"Detta är ett bra resultat. Nu har vi inte bara ett sätt att mäta närvaron av stjärnor som är några miljarder år gamla i avlägsna galaxer, vilket är ett anmärkningsvärt svår intervall att mäta, utan vi har också upptäckt vad som kommer hända med solen när den dör!", avslutade Zijlstra.

Kan du föreställa dig en värld utan sol?