Det har upptäckts två nya planeter som ligger 100 ljusår bort från oss där man skulle kunna leva i över 3000 år

22 September 2022

När du tänker på rymden börjar sinnet fantisera, att föreställa sig allt som kan finnas uppe i det blå himlavalvet. Universum har alltid attraherat människan, med största sannolikhet, just för att bara en liten del av allt det döljer är känt, vilket tvingar fantasierna att resa och vetenskapen att undersöka dess mysterier. Tack vare vetenskaplig utveckling har teleskop och satelliter skapats som kan fotografera och analysera stjärnor och planetsystem i anslutning till solsystemet.

via Open Access Government

ESO/M. Kornmesser

Laetitia Delrez, astrofysiker vid universitetet i Liège, upptäckte exoplaneten LP 890-9b, och genom att studera detaljerna lite närmare upptäckte hon även LP 890-9c. Båda dessa "superplaneter" analyserades därefter djupare med hjälp av SPECOLUS- teleskopen.

Professor Michaël Gillon, referenspunkt för SPECOLUS-projektet förklarade att "målet är att söka, hitta och analysera potentiellt beboeliga planeter, i omloppsbanan för mindre och kallare stjärnor nära solsystemet".

ESO/ P. Horálek

Faktum är att forskningen har gjort det möjligt att förstå att den första planeten, den innersta i systemet är cirka 30% större än jorden och den behöver bara 2,7 dagar för att fullborda en bana runt sin stjärna. Den andra, å andra sidan, är i en position, med avseende på sin egen stjärna, definierad som "beboelig zon". Det betyder att ett år, eller en hel cirkel bara varar i 8,5 dagar.

Begreppet "beboelig zon" hänvisar till de geologiska och atmosfäriska förhållandena på en planet, som tillåter vatten att förbli i flytande tillstånd i miljoner år.

När det gäller LP 890-9c kommer nästa steg att vara att utvärdera dess atmosfär, via instrument som Webb Space Telescope. För närvarande är denna exoplanet den andra planeten som skulle kunna bli beboelig efter "systemet" Trappist-1.

Studierna av de nya planeterna gör det möjligt att jämföra deras atmosfäriska förhållande med jordens. Vad tycker du om denna upptäckt?