Denna fisk kan regenerera skadade celler i sitt hjärta: forskare förklarar hur

17 Augusti 2022

Denna fisk kan regenerera skadade celler i sitt hjärta: forskare förklarar hur

I naturen finns det tusentals olika arter, med olika egenskaper, förmågor och potential. Vissa djur smälter perfekt in i sin omgivning, andra klarar sig utan mat i flera veckor, och ytterligare andra klarar att återskapa delar av sitt hjärta

Faktum är att fisken vi ska berätta om kan göra just det. Det handlar om zebrafisken. Även om detta djur är känt för att "reparera" sitt hjärta, har ett team av tyska forskare nyligen upptäckt vilka celler och processer som är inblandade. Låt oss därför se nyheten som har dykt upp i detta avseende.

via Nature

Pixabay - Not the actual photo

För en människa kan en hjärtinfarkt, utan ett snabbt ingripande, orsaka oåterkalleliga skador på hjärtmuskelcellerna, känt som kardiomycit. Detta beror på att i frånvaron av syre börjar cellerna att försämras och bildar ett slags ärr på hjärtat.

Människor är oförmögna att reparera och regenerera kardiomycit, men många ryggradsdjur, inklusive zebrafiskar, kan regenerera komplexa kroppsceller, inklusive de i hjärtvävnaden.

Ett team av forskare från Berlin Institute for Medical Systems Biology (BIMSB) fann att hos vissa fiskar aktiveras bindvävsceller under en kort tid och hjälper fisken att regenerera kardiomycit.

Pixabay - Not the actual photo

"Vi ville ta reda på hur den här lilla fisken gör det och se om vi kunde lära oss något av det", berättar professor Jan Philip Junker.

De simulerade en hjärtinfarkt hos zebrafisken, och under hela studien använde forskarna en transkriptomik på dess hjärtceller för att observera kardiomyocytregenerering efter infarkten.

Forskare analyserade fiskhjärtan som innehöll 200 000 friska och skadade celler för att avgöra vilka celler som var involverade i regenereringen. Kardiomyciter är vuxna celler som innehåller trikarboxylsyracykler som kan producera ATP och en liten grupp gener relaterade till utvecklingen av hjärtceller.

Transcriptomik gjorde det möjligt för forskarna att analysera dessa celler i detalj.

Det skulle vara fantastiskt om människan hade samma förmåga, tycker du inte också det? En vacker dag kanske vetenskapen har framgång i detta ämne.