Kommer asteroiden som NASA har förlorat ur sikte att träffa Jorden under 2024? Astronomernas förutsägelse

04 Januari 2024

Finns det verkligen en risk att en asteroid kraschar på Jorden? Denna alarmerande fråga föddes efter att NASA "förlorade ur sikte" en specifik himlakropp efter upptäckten av den år 2007.

2007 FT3, asteroiden som NASA förlorade ur sikte

Pixabay

Enligt vad som har framkommit skulle asteroiden 2007 FT3 som NASA förlorade ur sikte kunna krascha på Jorden den 5 oktober 2024. Förvisso en oattraktiv framtidsutsikt, men hur pass mycket sanning ligger det i denna alarmerande förutsägelse? Det uppskattas att om denna händelse verkligen inträffar skulle himlakroppen krascha in i vår planet med en energi som motsvarar 2,6 miljarder ton TNT

2007 FT3 är en asteroid som upptäcktes och hamnade på NASA:s "svarta lista" år 2007, risktabellen som samlar in föremål som kan träffa jordklotet.

Men inte bara det: det faktum att den försvann, efter bara två dagars observation från National Aeronautics and Space Administrations, gör frågan ännu mer oroande.

Himlakroppen mäter 314 meter och övervakades från 14 olika punkter i dess bana under de två dagarna den syntes till, vilket var tillräckligt för att beräkna dess omloppsbana och fastställa möjliga kollissioner med jorden i framtiden, med totalt 89 potentiella episoder, inklusive den 5 oktober 2024.

En närvaro-frånvaro som väcker många farhågor, eftersom spåret efter den har gått förlorat och att den kan nå oss på det förväntade datumet med katastrofala följder.

Kommer asteroiden som NASA förlorade ur sikte verkligen krascha på Jorden under 2024?

Pixabay

Efter 2 dagars observation, som NASA hade nytta av, försvann 2007 FT3 in i det kosmiska tomrummet, vilket gav ryktet om den "försvunna asteroiden". Efter att först ha klassificerats som potentiellt farlig och sedan försvann, orsakade denna asteroid en hel del diskussion och alarmerade den allmänna opinionen.

Men hur mycket bör vi oroa oss? I verkligheten, trots uppskattningar, är risken att asteroiden katastrofalt kraschar in i vår planet ungefär 1 på 11 miljoner. Om vi då betänker att antalet asteroider i kosmos når totalt 1.308.871, verkar dessa procentsatser inte vara så alarmerande.

Av denna anledning har NASA beslutat att ingripa för att mildra farhågorna kopplade till en möjlig relativ nära förestående kollission: under de kommande 100 åren har inga direkta faror för vår planet på grund av en asteroids krasch upptäckts. Dessa uttalanden är baserade på den noggranna spårningen av himlakropparnas banor och banorna i vårt solsystem, särskilt de som är närmast Jorden och har en storlek på över 140 meter.

Så vad kommer att hända med 2007 FT3 och vad var det som hände som orsakade dess försvinnande från rymdorganisationens observation? Det finns inget säkert svar på denna fråga. Om den skulle dyka upp igen kan det bli möjligt att uppskatta dess omloppsbana mer exakt och eliminera eventuella återstående tvivel. Men om den tvärtom skulle visa sig vara ett påtagligt hot måste ett ingripande ske för att avleda dess bana och skydda vår planet från denna möjliga katastrof.

Asteroid 2007 FT3, vad ska vi förvänta oss?

Freepik

Även om det inte finns någon garanti om hur denna försvunna asteroid kommer att bete sig, verkar det som om alarmismen till stor del bör reduceras och att det inte finns någon som helst orsak till oro. År 2019 markerade 2007 FT3 en markant närhet till vår planet. Vid det tillfället orsakade den lyckligtvis ingen katastrof, och det finns inget som tyder på att dess återkomst skulle kunna vara mer oroande.

Genom att förutsäga omloppsbanorna för kända himlakroppar under de kommande 100 åren har astronomer fastställt att "ingen känd asteroid som är större än 140 meter innebär en betydande risk för en jordkrash under de närmaste 100 åren.".

Som en talesman för NASA förklara "det finns inga kända hot om asteroidnedslag på vår Jord någon gång under nästa århundrade. NASA och dess partners observerar flitigt himlen för att hitta, spåra och klassificera asteroider och objekt nära Jorden (NEO), inklusive de som kan närma sig. Planetforskare definierar inflygningar av asteroider som befinner sig inom 50 miljoner kilometer från Jordens omloppsbana som närmanden. Ju större en asteroid är, desto lättare är det för våra planetförsvarsexperter att hitta den, vilket betyder att deras omloppsbanor runt solen vanligtvis är kända och förstådda sedan år eller decennier tillbaka.".

Sammanfattningsvis kan vi sova lugnt de kommande 100 åren, åtminstone när det gäller ankomsten av en farlig asteroid till vår Jord.