En asteroid har "nuddat" vår planet utan att någon har märkt det

05 November 2021

En asteroid har "nuddat" vår planet utan att någon har märkt det

En helt oväntad ankomst och passage, den av asteroiden som den 24 oktober 2021, "nuddade" vår planet utan att någon hade förutsett det. Och när vi skriver "ingen" menar vi att inte ens astronomerna och teknikerna var medvetna om dess närvaro, inte heller om det faktum att, ur en kosmisk synvinkel, var det inte långt ifrån att den träffade jorden.

Även om den faktiskt passerade cirka 3.000 kilometer från oss, var det den tredje asteroiden som har varit nära att träffa oss. Närmare än vissa satelliter, och passerade utan att någon märkte det, så: hur kan det vara möjligt? Låt oss ta reda på mer i detalj vad som hände.

via The Jerusalem Post

Pixabay - Not the actual photo

Ingen visste att den skulle komma, men ändå kom detta stenliknande rymdobjekt väldigt nära och passerade ovanför oss med en uppskattad hastighet av 57.000 kilometer i timmen. Lyckligtvis fortsatte den sin resa utan att besöka jorden, även om, enligt experter, den inte skulle ha orsakat alltför stora problem.

För att anses vara farlig måste faktiskt en asteroid vara mycket större än 2021 UA1 (som den kallas), en sten som har en diameter på bara 2 meter. I händelse av att den hade kommit in i en kollisionskurs med vår planet, skulle denna asteroid i stort sett ha sönderfallit i atmosfären innan den träffade i marken.

Avståndet den passerade ovanför oss är dock inget annat än nära, enligt astronomerna. Av denna anledning har nyheten om dess transit, utan att någon märkte det, väckt stor uppståndelse. Enligt vad man har lärt sig kan svårigheten att känna igen denna rymdkropp ha orsakats just av dess ringa storlek, som inte skulle ha representerat ett hot, eller av dess position, som är svår att upptäcka eftersom den är täckt av solen. Det är dock risk att andra asteroider - kanske till och med större än 2021 UA1 - kanske inte kommer att ses när de närmar sig jordens mark.

Chansen att dessa stenar landar på jorden är dock inte på något sett obefintlig. Det är också av denna anldning som NASA arbetar med att utveckla system som ska stöta bort och avleda dem via höghastighets fjärrstyrda rymdskepp. Kort sagt: i det här fallet var det nära, och vi hoppas att dessa händelser i framtiden alltid kommer att upptäckas i tid!